Uudet Weber kaasuttimet
Webereitä! Meillä on myynnissä aitoja euroopassa tehtyjä Weber-kaasuttimia. Emme myy kiinalaisia kopioita. Olemme tehneet töitä kaasareiden kanssa yli 30 vuotta ja oppineet sen että on kaikkien etu kun myydään parasta mitä saatavilla on. Toki pitää olla ylpeä siitä että Weberitkin on noteerattu samaan arvostettujen kopioitujen tuotteiden kastiin kuin Rolexit ym. Toimitusaikaa aidoille Weber-kaasuttimille tarvitaan yleensä 2-4 viikkoa. Suosituimmat 45 DCOE ja 32/36 DGV mallit löytyy usein suoraan hyllyltä. Räätälöimme tarvittaessa Weberit osumaan osiltaan ja säädöiltään mahdollisimman mukavasti autoosi. Meillä myös palvelu ja neuvonta ennen ja jälkeen oston kuuluu hintaan.
Weberin kaasuttimia on valmistettu Italiassa Bolognassa vuodesta 1923 alkaen. Webereitä on jo 70-luvulla valmistettu muissakin maissa, kuten Espanjassa ja myöhemmin Yhdysvalloissa. Weberin tehdas Italiassa Bolognassa valmisti suurimmillaan 7 miljoonaa kaasutinta vuodessa. Bolognan massiivinen tehdas sulki ovensa vuonna 1992-93 laman ja katalysaattorien puristuksessa. Sen jälkeen virityskaasuttimien työkalut ja muotit siirrettiin pienempään Espanjan tehtaaseen. Espanjassa oli tehty jo 70-luvulta saakka monia vakiokaasareita, mutta 90-luvun puolivälin paikkeilta alkaen kaikki virityskaasaritkin on tehty Espanjassa. Espanjalaisten työn jälki vastaa italialaista yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Isorunkoiset DCO sarjan kaasarit on pitkään olleet pinnaltaan karkeaa valua. Vasta 2013 saapuivat ensimmäiset siistivaluiset espanjalaiset DCO sarjan Webrut. Silloin vasta investoitiin uusiin valumuotteihin. Monet mallit siirtyivät täsmälleen samoina italian kaudelta Espanjaan kuten esim 45 DCOE 152 joka esiteltiin italiassa jo 80-luvun lopulla. Italian malleissa on 3 progressioreikää tyhjäkäynnissä, mutta nykyään 152 mallin saa tilattua kolmella tai neljällä progressioreiällä. Kaikille uusille Webereille tarjotaan vuoden takuu kuten aina ennenkin. Takuutapausten määrä on pysynyt ennallaan italian aikaisista espanjan aikakauteen. Kymmeneen vuoteen mahtuu edelleen yhden käden sormilla laskettava määrä runkoja joissa on valuhuokonen kohokammiossa ja tyhjentää bensat ulos. Käytännössä kuulalaakeroitujen virityskaasuttimien käyttöikä vaikuttaa olevan keskimäärin 30-50 vuotta. Tämän ikäiset webrut on yleensä kunnollisen läpikäynnin tarpeessa palvellakseen taas seuraavat 30-50 vuotta.
Numero mallimerkinnän (DCOE) jälkeen, kertoo mistä kehitysversiosta on kyse. Esim 40 DCOE 151 on kehitysversio järjestynumeroltaan 151. Jotkut numerot suunniteltiin alkuperäisasennukseen tiettyä automallia varten, ja joitakin malleja myytiin jälkiasennuskäyttöön. Kehitysversion numeron suuruudesta näkee suuntaa antavasti minkä ikäluokan kaasarista on kyse, tai ainakin sen milloin kyseinen malli on ensimmäistä kertaa esitelty. Esim 40 DCOE 32 on Alfa Romeota varten tehty malli 60-luvun lopulta. Mallinumero 40DCOE 44-45 ajoittuu 70-luvun puoliväliin. 40 DCOE 138-139 osuu 80-luvun loppupuoliskolle. Kun numerot on peräkkäiset, on kyse parista jossa on jo tehtaalta tullessaan ollut varusteet kuten synkkavivut vasemmaksi ja oikeaksi kaasariksi. Nykyinen malli 40 DCOE 151 on yksittäinen kaasutin joita vaan laitetaan tarvittava määrä riviin ja vaihdetaan vivut ym varusteet sopimaan jotta juttelee yhteen.
Weber virityskaasuttimet ovat historiallisia analogisia muinaismuistoja jotka tarjoavat vielä nykyäänkin vahvan elämyksen ja tunnelman. Nämä ovat jotain todellista ja käsinkosketeltavaa. Tuplakaasareiden imuäänen muistijälki ei häviä kun sen on joskus kokenut. Mekaanisesti kauniita ja teknisesti edistyneitä laitteita jotka ovat ylpeydellä valmistettu kestämään eliniän. Kun jotain tehdään, niin tehdään se kunnolla ja tyylillä.

Uusia Webereitä virityskäyttöön kadulle tai kisaan
Weber 40 DCOE 151
vaakaimukaasuttimet (=sivuimut), Yleensä puhutaan parista joka tarkoittaa 2 kpl 2-kurkkuista kaasutinta kuten kuvassa yllä. Tavallisessa 4-pyttyisessä koneessa silloin saadaan jokaista sylinteriä kohden oma kaasuläppänsä. Saatavilla myös yksittäin tai 6-koneeseen kolmen kaasarin rivi jne. Virityskaasuttimissa on laajat säätömahdollisuudet ja soveltuvat katu tai kisakäyttöön. 40mm kokoiset kaasarit 4-koneessa soveltuvat luontevimmin 60-150 hevosvoiman koneisiin. Rikastin on vaijerivetoinen. Rikastin ei ole läppäkäyttöinen kuten useimmissa vakiokaasuttimissa, vaan tarjoaa erillisen säädettävän piirinsä kautta tuhdimpaa seosta omaa kanavaa pitkin suoraan kaasarin kurkkuun. Rikastimessa ei ole vakiokaasuttimista tuttua fast-idle toimintoa, eli ryypyn päälle vetäminen ei avaa kaasua. Ryyppy kannattaa ottaa käyttöön aina katukäytössä. Paikalla uudessa Weberissä on tehtaan jäljiltä 42mm pitkät kromatut imutorvet, 30mm kurkku. 115 pääsuutin. F11 seosputki. 200 ilma. 45F9 tyhjäkäynti. 40 pumppu. 175 neulaventtiili ja muovikohot. Rungossa on samat 3 progressioreikää kuin jo mallin kehityksen yhteydessä italiassa 80-luvun lopulla. Nämä tehdassäädöt ovat Lotus 1600 koneen vakiot. Noin 100 hv:n katukoneeseen oikeilla jäljillä. Saadaan räätälöityä tarvittaesssa molempiin suuntiin. Tarjolla on kahta eri hintatasoa joissa kaikissa lähtökohtana samat kaasarit. Kyse on vaan siitä otetaanko kaasarit tehtaan vakiopalikoilla vai kerätäänkö tarpeelliset osat valmiiksi kaasareiden mukaan. Kalliimmassa eli helpommassa vaihtoehdossa olemme keränneet 950 hintaiseen pariin nämä tarpeelliset lisäosat mukaan: Synkkavipu joka yhdistää kaasarit toisiinsa. Vipumalli näkyy alla olevassa kuvassa. Vipu tulee irrallaan mukana, eikä sitä ole valmiiksi kiinnitetty kaasuttimeen kuten mallikuvassa alla. Paikalla olevien vakiosäätöjen lisäksi mukaan tulee kahden kaasarin setissä 12 kpl ylimääräisiä suuttimia, esim yhdet pääsuuttimet ja ilmasuuttimet ja tyhjäkäynnit oman valinnan tai meidän suosituksen mukaan. Bensalinjaan tulee mukaan toiselle kaasarille banjoliitin T-mallia, toisessa on mutka jolloin saa letkun kulkemaan suoraan ensimmäisen kaasarin läpi ja kiinni toiseen. Jos haluat erilaiset synkkavivut kuin kuvassa sekin onnistuu +30 eurolla. E85 yhteensopiva.
Hinta:
- yksittäisen kaasarin hinta tehtaan vakio osilla 590 euroa.
- Kahden kaasarin hinta 1030 euroa tehtaan jäljiltä, lisäosilla 1130 euroa / pari.
- kolmen kaasarin hinta 1460 euroa tehtaan osilla. Lisäosilla 1620 euroa jolloin koko riviin on yhdyspalikat joilla ne saa synkattua toisiinsa sekä 18 lisäsuutinta .
Weber 45 DCOE 152
Vaakaimukaasuttimet. 2 kpl yksittäistä 2-kurkkuista kaasutinta. Virityskaasuttimissa on laajat säätömahdollisuudet ja soveltuvat katu tai kisakäyttöön. 45mm kokoiset kaasuttimet soveltuvat luontevimmin noin 120-200 hevosvoiman koneisiin. Useimpiin 1600 koneisiin ne ovat tarpeettoman isot, ellei kyse ole ylhäältä kiertävästä kisakoneesta. 2-litraisessa mahdolliset lähes vakioonkin koneeseen. Hyvät vielä silloinkin kun isossa 4-koneessa haetaan tukevaa vääntöä keskialueelle esim 2.4 Opelit kireälläkin nokalla katukäytössä ja selvästi yli 200hv tehoissa. Rikastin on vaijerivetoinen. Paikalla on tehtaan jäljiltä 65mm pitkät imutorvet, 36 kurkut, F16 seosputket, 145 pääsuuttimet ja 155 ilmat. Tyhjäkäynti 55F8. Kiihdytyspumppu 45. Vakiona 4 progressioreikää. (Saatavilla myös 3, tai lisähintaan 5 progressioreikää.) Muovikohot. Tehdassäädöt osuvat parhaiten parin litran koneeseen jossa 130-160 hv. Kireämpään tarvitaan isommat kurkut ja suuttimia vaihtoon. Tarjolla on kahta eri hintatasoa joissa kaikissa on lähtökohtana samat kaasarit. Kyse on vaan siitä otetaanko kaasarit tehtaan vakiopalikoilla vai kerätäänkö tarpeelliset osat valmiiksi kaasareiden mukaan. Kalliimmassa eli helpommassa vaihtoehdossa olemme keränneet 950 hintaiseen pariin nämä tarpeelliset lisäosat mukaan: Synkkavipu jolla kaasarit saa yhdistettya toisiinsa. Vipumalli näkyy ylla olevassa kuvassa. Ylimääräinen vipu tulee irrallaan, eikä kiinni kuten kuvassa. Paikalla olevien vakiosäätöjen lisäksi mukaan tulee yksi kierros ylimääräisiä suuttimia, yhdet pääsuuttimet ja ilmasuuttimet ja tyhjäkäynnit. Suuttimien koot joko oman valinnan tai meidän suosituksen mukaan. Bensalinjaan tulee mukaan toiselle kaasarille banjoliitin T-mallia, toisessa on mutka jolloin saa letkun kulkemaan suoraan ensimmäisen kaasarin läpi ja kiinni toiseen. Jos haluat erilaiset synkkavivut kuin kuvassa sekin onnistuu +30 eurolla. E85 yhteensopiva.
Hinta:
- Yksittäisen kaasarin hinta tehtaan vakio osilla 590 euroa.
- Kahden kaasarin hinta 1030 euroa tehtaan jäljiltä, lisäosilla 1130 eur/pari.
- kolmen kaasarin hinta 1460 euroa tehtaan osilla. Lisäosilla 1620 euroa jolloin koko riviin on yhdyspalikat joilla ne synkataan toisiinsa sekä 18 ylimääräistä suutinta vakioiden lisäksi.
- Neljän kaasarin hinta 1900 euroa tehtaan osilla.
Weber 45 DCOE 9
Nyt saatavana uutena vanhan liiton mallinen vaakaimuwebru. Tässä kohokammion kansi on vanhaa mallia jossa ei ole "siivekkeitä", eli valmiutta powerjet suuttimille, kuten 151 ja 152 malleissa. Kanteen on löydetty uudestaan myös kolme ympyrää kuten 60-luvulla. Rungossa ei myöskään ole by-pass säätöruuvejä kyljissä ilman ohivirtaukseen, eikä synkkamittarin M5 kierrettä valmiina. Rungossa on 3 progressioreikää. Kannessa lukee Weber Carburatori, sekä W-logo eikä valmistusmaata. Valmistusmaa lukee kurkun päällä ja kaasuttimen alapuolella. Näyttää siis kutakuinkin samalta kuin 60-luvullakin. Rikastin löytyy tästäkin mallista. Nämäkin kuten kaikki muutkin oikeat webrut nykyään on tehty espanjassa. Italian massiivinen tehdas sulki ovensa laman kourissa 1990-luvun alussa. Malli 45 DCOE 9 on esitelty ensimmäistä kertaa 60-luvun puolivälin paikkeilla ja oli aikanaan alkuperäisasennuksena Aston Martinissa ja sitä myytiin myös virityskäyttöön. Paikalla tämän päivän 45 DCOE 9W mallissa on vakiona paikalla muovikohot, 36 mm kurkut. 4,5 hajotin, 145 pääsuuttimet, F16 seosputket, 155 ilmat, 55F8 tyhjäkäynnit, 45 pumpun suuttimet, 175 neulat, 65mm imutorvet. Kaasuvipuna vakiona yksittäinen kuulapää jokaisessa kaasuttimessa. Bensabanjo vakiona hankala kisamalli kuten DCO ja IDA. OLD-KOOL !
Hinta:
- 1100 euroa pari tehtaan vakio osilla. Lisäosilla 1200 eur/pari. Lisäosat tarkoittaa nämä osat mukaan: Helpot T+L bensaliittimet, synkkavivut mukaan Ford leveydellä sekä 12 ylimääräistä suutinta.
- 1580 euroa kolmen kaasuttimen rivi vakio osilla. Lisäosilla 1740 euroa jolloin koko riviin on yhdyspalikat joilla ne synkataan toisiinsa sekä helpommat bensalinjat sekä 18 ylimääräistä suutinta vakioiden lisäksi.
Weber 48 DCO
Isorunkoiset vaakaimut ilman rikastinta. Alunperin kisakäyttöön suunniteltu. Sen vuoksi näissä isorunkoisissa on tehtaan jäljiltä kiinni suurimmat mahdolliset kurkut, joka on huono lähtökohta katukoneelle. Tyhjäkäyntipiirin progressioreikiä on vähemmän kuin 45 DCOE Webruissa, koska näitä isorunkoisia kisakasareita ei ole optimoitu pintakaasulla köröttelyyn. By-pass säätöjäkään tyhjäkäynnin hienosteluun ei ole. 48 kokoisia vaakaimuja aletaan kaipaamaan kisakäytössä kun koneen tehot ovat päälle 200 hevosvoimaa. Katukäyttöön näitä ei kannata koskaan laittaa alle 200 hv koneisiin. Parhaimmillaan nämä on kadulla noin 240 hv koneista alkaen. Isompi on ylhäällä aina parempi, mutta jos tarvitaan laajaa mukavaa toimintaa keskialueella, askelen pienemmät kaasarit tarjoaa sen kauniimmin ja helpommin. Imusarjan sivulla sama pulttijako kuin pienemmissäkin. Paikalla on 42 mm kurkut, 5.0 hajottimet, 180 pääsuuttimet, F7 seosputket, 160 ilmat, 60F8 tyhjäkäynnit, 45 pumpun suuttimet, 100 pumpun takaiskuventtiili, 250 neulaventtiilit ja muovikohot. Imutorvien pituus 65mm. Nämä 48 kokoiset saatavilla vain kahtena yksittäisenä samankätisenä kaasarina joita ei ole synkatty keskeltä yhteen. Kaikissa DCO sarjan kaasareissa tehtaan vakio banjoliitin bensan sisääntulolle on hankala malli mihin pitäisi juottaa putki kiinni. Kuvassa alla. Vaihtoehtoja on saatavilla.
Hinta: 1520 euroa/pari tehtaan vakio-osilla imutorvineen.
Weber 50 DCO
Isorunkoiset vaakaimut ilman rikastinta. Alunperin kisakäyttöön suunniteltu. Sen vuoksi näissä isorunkoisissa on tehtaan jäljiltä kiinni suurimmat mahdolliset kurkut, joka on huono lähtökohta katukoneelle. Imusarjan sivulla sama pulttijako kuin pienemmissäkin. Ei suositella alle 250 hv katukoneisiin. Paikalla 46 mm kurkut, 5.0 hajottimet, 180 pääsuuttimet, F7 seosputket, 160 ilmat, 65F8 tyhjäkäynnit, 45 pumpun suuttimet, 100 pumpun takaiskuventtiili, 250 neulaventtiilit. Imutorvien pituus 45 mm. Nämä saadaan tilattua valmiiksi parina jossa synkkavivut keskellä tai mallina jossa läppäakselin päässä mutterit myös ulkoreunoilla.
Hinta: 1580 euroa/pari tehtaan vakio-osilla.
Hinta: 2360 euroa triplat, 3 kaasaria tehtaan vakio-osilla yhteensä
Hinta: 3080 euroa 4 Weberiä 8-koneeseen yhteensä vakio-osilla
Weber 55 DCO
Isorunkoiset vaakaimut ilman rikastinta. Kisakäyttöön kehitetty malli. Ei suositella alle 300 hv katukoneisiin. Paikalla 48 mm kurkut, 5.0 hajottimet, 180 pääsuuttimet, F7 seosputket, 180 ilmat, 60F8 tyhjäkäynnit, 45 pumpun suuttimet, 100 pumpun takaisku, 250 neulaventiilit. Imutorvien pituus 45mm. Nämä saadaan tilattua valmiiksi parina jossa synkkavivut keskellä kuten kuvassa tai mallina jossa läppäakselin päässä mutterit myös ulkoreunoilla.
Hinta: 1650 eur/pari tehtaan vakio-osilla.
PYSTYKAASUTTIMET:
Weber 40 IDA 3C ja 46 IDA 3C. Nyt saatavilla
Porsche 911 3-kurkkuisia Webereitä on vihdoin alettu taas valmistaa uudelleen yli 30 vuoden tauon jälkeen.
Säätöarvot paikalla 40mm IDA: Kurkku 30, hajotin 4.5, pääsuutin 125, ilmasuutin 180, seosputki F26, tyhjäkäyntisuutin 55, pumpun suutin 50, pumpun takaisku 0. 40 IDA 3C kaasuttimeen on saatavilla kurkut 32-38mm ja myös kaikkia suuttimia on saatavilla.
Hinta: Weber 40 IDA 3C ja 40 IDA3C1, eli vasen ja oikea. Kaksi 3-kurkkuista kaasutinta yhteensä 3700 euroa.
Säätöarvot paikalla 46mm IDA: Kurkku 42, hajotin 4.5, pääsuutin 170, ilmasuutin 145, seosputki F24, tyhjäkäyntisuutin 70, pumpun suutin 50, pumpun takaisku 40. 46 IDA 3C kaasuttimeen on saatavilla kurkut 35-41mm ja myös kaikkia suuttimia on saatavilla.
Hinta: Weber 46 IDA 3C ja 46 IDA3C1, eli vasen ja oikea. Kaksi 3-kurkkuista kaasutinta yhteensä 3950 euroa.
Imusarjat nyt myös saatavilla uutena. Porsche 911. 2.0 - 3.0 koneille. Imusarjan korkeus 90mm. Saatavilla oma sarjansa 40 ja 46 Webereille. 40mm imusarja sopii myös Zenith 40 TIN kaasuttimille. Imusarja parin hinta 940 euroa.
Weber 40 IDF. Pystykaasuttimet. 40mm kokoiset kaasarit 4-koneessa soveltuvat luontevimmin 60-150 hevosvoiman koneisiin. VW Kuplan kohdalla alle 2000cc katukoneisiin. Yhden kaasuttimen asennuksena samoin Kuplassa alle 2000 katukoneisiin. Paikalla 28 kurkut, 115 pääsuuttimet, F11 seosputket, 200 ilmat, 50 tyhjäkäynnit, 50 pumpun suuttimet. 175 neulaventtiilit. Ei rikastimia, kuten ei IDA:ssakaan. Ilman imutorvia. Hinta 530 e kpl kuvassa. 910 e pari.
Weber 40 DCNF. Ulkomitoiltaan pienikokoiset pystykaasuttimet. Rikastimilla. Läpät samalla akselilla aukeaa yhtaikaa. Paikalla 32 kurkut, 4,5 hajottimet, 125 pääsuuttimet, F24 seosputket, 220 ilmat, 50 tyhjäkäynnit, 50 pumpun suutin, pumpun takaiskuventtiili 40, neulat 175. Oma jako imusarjaan, 52x85mm. E85 yhteensopiva. Hinta 880 e kpl. 1620 euroa pari. 2350 euroa triplat.
Weber 44 IDF. 44mm kokoiset pystykaasuttimet soveltuvat luontevimmin parina noin 120-200 hevosvoiman 4-koneisiin. Alle 2000cc koneisiin yleensä vain kisakäyttöön. Kadulle 2000 ja yli. Yksittäisenä 44 IDF toimii VW Kupla kadulla vain yli 2000cc koneisiin. Paikalla 36 kurkut, 135 pääsuuttimet, F11 seosputket, 175 ilmat, 50 tyhjäkäynnit, 50 pumput, 175 neulat. Ei rikastimia, kuten ei IDA:ssakaan. Hinta 950 e pari.
Weber 48 IDF. Pystykaasuttimet. Ei suositella katukäyttöön alle 220hv tai alle 2500cc koneisiin. Paikalla 40 kurkut (pienempiä ei ole saatavilla 48 runkoon), 4,5 hajottimet, 150 pääsuuttimet, F2 seosputket, 180 ilmat, 55 tyhjäkäynnit, 50 pumpun suutin, neulaventtiili 200. Ei rikastimia, kuten ei IDA:ssakaan. Päällisin puolin sama kuin 44 IDF, vain isommat läpät ja kurkut. Hinta 1000 e pari.
Weber 48 IDA. Legendaa saatavilla uutena. Tämä on juuri se kaasutinmalli jota käytettiin 60-luvulla formuloissa, kireimmissä Volkkareissa, sekä mm AC Cobrassa ja Shelby Mustangissa. V-8 kielellä 4 kpl 48 IDA kaasaria vakiokurkuilla virtaa yhteensä 1930 CFM. Vaihda kurkut pienempiin niin CFM-lukema pienenee, ja isommilla kurkuilla kasvaa. Paikalla vakiona maltilliset 37 kurkut, eli hyvä lähtökohta myös katukäyttöön viritettyihin yli 2000cc 4-koneisiin. Pääsuuttimet 135, Seosputket F7, ilmasuuttimet 120, tyhjäkäynnit 70F10, pumppu 50. Neulaventtiilit 200. Amerikan kaasareihin verrattuna näissä pystyy säätämään kaiken. Näissä säätöosat on helposti käsillä. Nämä on suunniteltu säädettäväksi. E85 yhteensopiva. Hinta 1650 euroa pari. Neljän IDA:n hinta V-8 koneeseen yhteensä 3180 euroa.
Uusia Webereitä valmistetaan jatkuvasti. Uudet Weberit on valmistettu Espanjassa jo viimeiset 30 vuotta. Aiemmin ne tehtiin Italiassa. Meillä ei myydä mitään Kiinassa tai Taiwanissa tehtyjä kaasuttimia. Jossain on myynnissä Weber DCOE, IDF ja IDA kopioita jotka on tehty Kiinassa Empi HPMX ja Fajs nimellä ja joskus niitä kutsutaan Webereiksikin. Dellorton autokaasuttimien valmistus loppunut 1990-luvulla. Uusia DHLA/DRLA kaasuttimia ei saada enää. Suuttimia ja varaosia on tarjolla silti Dellortoonkin varsin hyvin. Melkein yhtä hyvin kuin Weberiin ja paljon paremmin kuin Solexiin.
Uusia vakio Webereitä
Tässä useita suosittuja helppoja ja käyttökelpoisia yleismallisia vakiokaasuttimia. Kaikki kaasuttimet tällä sivulla ovat uusia, eikä käytetystä kunnostettuja. Valitsemalla vakiota isomman kaasarin, voit käyttää myös näitä viritysluonteisena. Sovitettavissa useisiin eri autoihin. Saatavilla myös merkkikohtaisia, suoraan sopivia. Katso ne tämän sivun lopusta. Tässä listattu edullisemmat, yleismalliset vakiokaasuttimet joiden mukana ei tule sovitelaippoja tai muita merkkikohtaisia sovitusosia.
* Weber 34 ICH. Tässä tarjolla yleismallisena korvaavana kaasuttimena joka sovitetaan entisen tilalle. Saatavilla useaan autoon myös merkkikohtaisia sarjoja joissa kaasarin lisäksi suoraan sopivat osat ja tarpeet mukana ja paikalla. Katso merkkikohtaiset tämän sivun lopusta. Kiinteä kurkku. Kurkun koko 34 ICH mallista riippuen 25, 27 tai 29mm. Läppä kaikissa sama 34mm. Tässä on vaijerivetoinen manuaali rikastin. Soikea pultinreikä eli, pulttijaossa imusarjaan on pelivaraa, jako kahdella pultilla 60-65 mm. Ylhäällä halkaisija putsarille 52 mm. Muovikoholla. 175 neulaventtiilillä. Valmis paikka virranjakajan alipaineelle. E85 yhteensopiva, kunhan sopivat suuttimet valitaan. Tehdassäädöt on bensalle. E85 säädöt ja muutos-osat löytyy hyllyltä. Myös suoraan tähän sopiva ilmanpuhdistinta on saatavilla.
- 34 ICH 2/350 kaasutin 29 kurkulla noin 2000-3600cc koneelle. Ei kaasuvipua. Ei magneettiventtiiliä. Paikalla 50 tyhjäkäyntisuutin. 165 pääsuutin. F6 seosputki. 190 ilmasuutin. (Kuvassa oikealla.) Hinta 370 euroa.
- 34 ICH kaasutin 27 kurkulla noin 1400-1800 koneelle. Kaasuvipu on paikalla. Paikalla 50 tyhjäkäynti, 150 pääsuutin, F6 seosputki, 165 ilmasuutin. Hinta 410 euroa.
- 34 ICH 9/350 kaasutin 25 kurkulla noin 1100-1300 koneelle. Kaasuvipu on paikalla. Saatavilla magneettiventtiilillä. Magneettiventtiili on paikalla jälkikäynnin estoa varten ja siihen pitää yhdistää +12V sulakerasiasta. Paikalla 45 tyhjäkäyntisuutin. 125 pääsuutin. F7 seosputki. 125 ilmasuutin. (kuvassa vasemmalla.) Hinta 410 euroa.
+25 euron lisähintaan saa tehdassäätöjen lisäksi mukaan 3 kpl valinnaista tai meidän suosittelemaa suutinta sekä paperitiivisteen kaasarin alle.
* Weber 32/36 DGV. Se kaikista suosituin ja arvostetuin Weberin korvauskaasutin. DGV 5a on helppo, selkeä ja taloudellinen, mekaanisesti vaiheittain aukeava kaasutin käsiryypyllä. ( Saatavilla myös vesikiertoisella automattiryypyllä malli Weber 32/36 DGAV 33 jossa paikalla 26/27, 60/50, 140/140, F50/F50, 170/160 säädöt. Hinta DGAV 490 euroa, sekä sähköisellä automaattiryypyllä 32/36 DGEV hinta 535 euroa.) Kiinteät sisäkurkut 26 ja 27 mm. Säädettävissä aina n.1600 - 2600 vakiokoneisiin. Usein pienempiinkin. Toimii hyvin mm Ladan 1200 ja 1300 vakiokoneissa ja Suzukin 1300 koneessa kunhan löytää oikeat säädöt. DGV ei toimi alakierroksilla kauniisti yhteen vanhanaikaisen virinokan kanssa jossa on runsaasti overlappia ja huojuva tyhjäkäynti. Vakionokalla toimii aina pehmeästi ja nöyrästi kunhan löydetään oikeat säädöt paikalle. Ainoa ruuvattava säätö on tyhjäkäyntiseokset, muut säädöt tehdään suuttimia vaihtamalla. Uudessa kaasarissa paikalla Fordin 1600 koneen säädöt. Nämä suuttimet: Tyhjäkäynnit 55 ja 50. Pääsuuttimet 140 ja 135. Seosputket F50 ja F6. Ilmasuuttimet 165 ja 160. Kiihdytyspumppu 50 ja neulaventtiili 200. Kaasuttimen pulttijako imusarjaan on 46 x 93 mm, sopii siis kiinnitykseltään suoraan monet Fordit, Opelit, Ladat, BMW:t, ym. Sovitelaipan kanssa monet japsit, Opelit, VW:t, BMW:t ym. Kaasuttimen korkeus alapinnasta ilmanputsarin kiinnitystasoon 85mm. Alapinnasta rikastinläpän yläreunaan alle 120mm. Korkeus yhdessä 65mm puhdistimen kanssa 155mm. Maksimi bensanpaine pumpulta 0.20bar. Monet vakiopumputkin siis tekevät liian kovan paineen. Säädin väliin tai pumppu vaihtoon jos painetta on liikaa. Nämäkin Weberit on aitoa uutta eurooppalaista tavaraa, eikä mitään rantarolexeja. E85 yhteensopiva, kunhan sopivat suuttimet valitaan.
Hintavaihtoehdot 32/36 DGV Weberille:
- 390 euron hinta on pelkkä täydellinen kaasutin tehtaan vakio-osilla eli 1600 Fordin säädöillä eikä mitään muuta. Kuvassa yllä.
- 430 euron hintaan sisältyy paikalla olevien vakiosuuttimien lisäksi 4 ylimääräistä suutinta Sinun autoosi harkittuna. Mukaan tulee myös purkukuva kaasuttimesta ja paperitiiviste kaasarin alle ja tiiviste ilmanputsaria vasten.
Weber 32/36 DGV asennus- ja säätöohjeet
* Sovitelaippa jolla yleisin japanilaisjako 45x80 muutetaan Weberille 46x93 sopivaksi. Toyotat, Suzukit ym. Mittaa ja varmista nykyisen kaasarin jako imusarjasta. Pitkä sivu keskeltä keskelle pulttia 80mm. Muitakin japsikaasarin jakoja on olemassa. Laippa on 12mm korkea ja hintaan sisältyy tiivisteet laipan alle ja päälle sekä tarvittavat pultit ja mutterit. Hinta sovitelaipalle 85 euroa.
* Sovitelaippa jolla pienempi japanilaisjako 36x63 muutetaan Weberille 46x93 sopivaksi. Pienet Datsunit ym. Mittaa ja varmista nykyisen kaasarin jako imusarjasta. Pitkä sivu keskeltä keskelle pulttia 63mm. Muitakin japsikaasarin jakoja on olemassa. Laippa on noin 12mm korkea ja hintaan sisältyy tiivisteet laipan alle ja päälle sekä tarvittavat pultit ja mutterit. Hinta sovitelaipalle 110 euroa.
* Weber 32/36 DGV tarjolla myös mallia jossa molemmat kaasuläpät aukeavat yhtä aikaa. Jos pienin mahdollinen kulutus ei ole päällimmäinen kriteeri vaan haet sen verran räväkkyyttä mitä nyt yhdellä kaasarilla on saatavilla niin tässä on hyvä ehdokas. Tämä tuntuu kulkevan kevyemmin kuin vakio DGV, koska vakiossa kaasua saa painaa melkoisen syvälle ennen kuin toinen kurkku aukeaa. Tässä molemmat kurkut kiskoo heti. Vaikka huipputeho ylhäällä ei muutukaan, matka sinne tuntuu paremmalta. Alhaalla kone on paremmin hereillä ja kiskoo hyvin menemään jo pienellä kaasun avauksella. Säätötyö on hiukan tarkempaa kuin vakiossa DGV:ssä. Vakio nyt porskuttaa leppoisasti menemään kunhan säädöt on edes sinnepäin. Käsiryyppy tässäkin. Sillä erolla vakioon DGV:hen että tässä ryypyn päälle vetäminen ei avaa kaasuläppää, vaan ohjaa pelkästään ryyppyläppiä. Käytännössä kylmällä koneella voit joutua antamaan polkimesta sopivasti kierrosta että kone jaksaa käydä. Ihan kuten virityskaasareissakin. Paikalla samat 1600 Fordin suuttimet kuin tavallisessa DGV:ssä. Tähänkin malliin on saatavilla samat varustelisäykset kuin tavalliseen DGV malliin, esim 4 suutinta ja tiivisteet +40 euron lisähintaan. Hinta yhtäaikaa aukeavalla DGV kaasuttimelle vakiosuuttimilla 510 euroa.
* Weber 36/36 DCD. Legenda suoraan 60-luvulta. Mekaanisesti vaiheittain aukeava pystykaasutin 46x93 jaolla. Etuna vaihdettavat kurkut (saatavilla kokoja 18-27mm). Kurkkujen laajan skaalan ansiosta säädettävissä toimimaan jo hyvin pienellekin koneelle. Noin 1000cc alkaen. Suurimmillaan maastureissa 6-koneissa. Hankaluutena kisakaasarityylinen rikastin (ei avaa kaasuläppää kun ryypyn vetää päälle) sekä osittain DCD mallin omat säätöosat. Ilmasuuttimet ja seosputket ovat DCD sarjan omia. Pääsuuttimet ja tyhjäkäyntisuuttimet vaihdetaan helposti ulkopuolelta kohokammion sivuilta. Pääsuuttimet samoja kuin DGV mallissa eli helppoja. Paikka virranjakajan alipaineelle. E85 yhteensopiva. Kiihdytyspumppu mekaaninen mäntäpumppu, eikä kalvolla kuten monissa muissa. Nyt taas saatavilla 25 vuoden tauon jälkeen. Hinta 880 euroa.
*Weber 38/38 DGMS. Hinta 540 euroa. (Sama vesikiertoisella tai sähköisellä automaattiryypyllä Weber 38 DGAS ja 38 DGES hinta 640 ja 650 euroa)
Tämä on rattailla yhtaikaa aukeava esim. Ford V-6 2.3-3.0 koneissa käytetty kaasutin. Käsikäyttöisellä rikastimella. Paikalla DGMS kiinteät 27 kurkut, 135 pääsuuttimet, F50 putket, 185 ilmat, tyhjäkäynnit 50, pumppu 55, neula 250. Pulttijako 46 x 93, eli sopii useisiin vakioimusarjoihin. Esim Opel CIH, Ford OHC, monet BMW:t laipalla tai ilman... 38/38 on mainio viritettyyn katukoneeseen, yleensä 2000 cc alkaen. Myös pienempiin kireämpiin koneisiin. Yhden kaasarin ratkaisussa ei kannata käyttää yli 300 asteista nokkaa. +300 asteisille tuplat.
* Weber 32/32 DAT TURBO. LOPPU. Ei näillä näkymin saatavilla lisää. Tämän mallin kanssa oltiin vanhojen varastojen varassa. Mekaanisesti vaiheittain aukeava. Automaattiryyppy. Se oikea turbokaasutin Lancia Deltasta. Parhaimmillaan kadulla alle 1,2 kilon paineissa. Pulttijako imusarjaan 46 x 87 mm. LOPPU. Ei näillä näkymin saatavilla lisää.
* Weber 30/32 Turbo. LOPPU. Ei näillä näkymin saatavilla lisää. Lancian pienempi tehdasturbokaasutin. Käsiryypyllä 2-kurkkuinen vaiheittain aukeava. Parhaimmillaan alle 1.2 ahdoilla. Jako imusarjaan 46x87mm. 30/32 DMTR kumitiiviste kohokammiossa ja stefan näköistä tiivistystä läppäakselilla. Samat tiivistykset siis kuin isoveljen DAT mallissa, mutta tämä on käsiryypyllä, kun DAT on aina automaattiryypyllä. Tässäkin on parit turhat magneettiventtiilit kiinni kuten Dat:issakin oli. +12v johto niihin kiinni niin on kytketty kuten tehdas sen suunnitteli. Paikalla kiinteät 19 ja 23 kurkut. Tyhjäkäynnit 47 ja 70. Pääsuuttimet 80 ja 112. Seosputket F30 ja F38. Ilmat 130 ja 175. Vanhaa varastoa. Hinta 495 euroa. LOPPU. Ei näillä näkymin saatavilla lisää.
Uusia vakio Solex kaasuttimia
Tässä muutamia joita vielä saatavilla. Vanhaa varastoa. Aitoa alkuperäistä tavaraa.
* Volvo Penta venekoneen Solex 44 PAI kaasutin. Pentan Solex on 1-kurkkuinen pystykaasutin jossa kiinnitys neljällä pultilla imusarjaan. Näitäkin on aikoinaan ollut olemassa muutamaa eri versota. Ainoa jota saadaan on AQ131 koneeseen tarkoitettu 44 PAI 7 jossa paikalla 34mm kurkku. Tilaustavaraa keskimäärin kahden viikon toimitusajalla. Ennakkomaksu tarvitaan. Huom: Solexeissa ei ole palautusmahdollisuutta. Uuden kaasuttimen hinta 620 euroa.
Merkkikohtaiset Weber korvauskaasuttimet. HUOM Hinnat 2022. Kysy tämän vuoden hinta !
Tilaustavaraa yleensä 2 viikon toimitusajalla. Merkkikohtaiset Weber korvauskaasuttimet on suunniteltu korvaamaan alkuperäisen, usein muun merkkisen vakiokaasuttimen. Kaasuttimet ovat uusia eivätkä kunnostettuja. Useimmiten käsikäyttöisellä rikastimella ja ovat tarkoitettuja manuaalivaihteiseen autoon. Joihinkin automaattivaihteisiinkin löytyy oma sarja. Nämä eivät ole virityskaasuttimia, vaan mahdollisimman helppoja ja taloudellisia vakiokaasuttimia. Sarjassa tulee mukana kaikki tarpeellinen, jotta kaasutin käy alkuperäiseen imusarjaan, ilmanpuhdistimeen, kaasuvipuihin ym. Tarvittavat tiivisteet, rikastinvaijeri, mahdolliset sovitelaipat ym. kuuluvat hintaan. Kaasutin on myös säädetty valmiiksi sopimaan kyseiseen vakiokoneeseen. Konekohtaisesti kannattaa säädöt tarkistaa ja tarvittaessa tarkentaa. Kaikki moottorit ovat enemmän tai vähemmän yksilöitä, silloin kun ensimmäinen kaasutin on ajettu loppuun. Mukana kuvat ja ohjeet. Kysy saatavuus omaan autoosi. Hintataso 2-kurkkuisilla useimmiten 400-600 euroa ja 1-kurkkuisilla 300-450 euroa. Kuvassa yllä tyypillinen Pierburgin korvaava Weber DMTL VW/Audi/BMW.
Tässä suosituimmat sarjat, mutta moniin muihinkin löytyy:
- Alfa Romeo 1.8/2.0 vm -81 ja uudemmat. Weber 40 DCOE 138 ja 139 mallit Alfaan tehtynä (1240) euroa pari
- Audi 80 1.6 tai 1.8 vm 82- alkaen. Weber 32/34 DMTL korvaa 2E Pierburgin. (620) euroa.
- BMW 318/518 E30 vm 83-88 Weber 32/34 DMTL (korvaa Pierburg ) (620) euroa.
- BMW isokutonen. 2500/2800/3000. 2 kpl 32/36 DGAV Weberia INAT:ien paikalle laippoineen (1260) euroa.
- BMW isokutonen. 2500/2800/3000. 2 kpl 38 DGAS Weberia INAT:ien paikalle laippoineen (1480) euroa.
- Fiat 500 ja 126. Weber 26 ja 28 IMB. Alkuperäinen kaasutin. Pulttijako imusarjaan 45mm. 28IMB vakiosäädöt 50 "IDF" tyhjäkäynti, 115 "DGV" pääsuutin ja 190 ilma. Hinta (340) euroa.
- Fiat 124 1600. Weber 34 DMS alkuperäinen. Hinta (480) euroa.
- Ford Escort Mk1,Mk2 1100,1300 Kent. Weber 34 ICH. (korvaa Fomoco). Putsarin kiinnitys 52mm. Hinta (390) e.
- Ford Escort, Capri 1600 GT Kent. Weber 32/36 DGV. (korvaa Weber DGAV) ei rikastinvaijeria. Hinta (380) e.
- Ford Capri, Cortina ym 1600 OHC. Weber 34 ICH. Putsarin kiinnitys 59mm. (1529002600 Fomoco.) Hinta (390) e.
- Ford Sierra 2.0 OHC 85-89 Weber 32/34 DMTL. (korvaa Weber 30/34 DFTH) Hinta (585) e.
- Ford P100 avolava. Ford VV muuttuvakurkkuisen tilalle Weber 34 ICH. Hinta laippoineen (420) euroa.
- Ford Transit. Suoraan Fomocon kiinteäkurkkuisen tilalle. Weber 34 ICH. Hinta (390) euroa
- Ford V-6 3.0 Weber 38/38 DGMS (korvaa Weber 38/38 DGAS) Hinta (490) e.
- Jeep. 2.5/4syl ja 4.2/6syl. Weber 32/36 DGEV, sovitelaippa, vivusto ja ilmanpuhdistin. Laippavaihtoehdot 1- tai 2-kurkkuiselle. Sarjan hinta (750) euroa
- Lada 1200/1300 ja 1500/1600 sekä Niva. (kuva) Kaasarina 32/36 DGV. Adapteri puhdistimelle mukana. Hinta (490)
- Land Rover 2286cc Series II & III LeftHandDrive. Weber 34 ICH. (korvaa Zenith 36). Hinta (420) euroa.
- Land Roveriin saatavilla myös sovitelaipalla 2-kurkkuinen vakioon imusarjaan, tai uusi imusarja 2-kurkkuiselle Weberille.
- Mercedes Benz 200 vm 1968-1973. Stömberg CD 175 korvaava 2-kurkkuinen Weber osineen. Hinta (990)
- Mercedes Benz 230 ja 280/6syl. 2 kpl Weber 32/36 DGEV kaasutinta ja laipat ilmanputsarille, vivusto ym. Hinta (1280) e.
- Mercedes Benz 190 SL. Tuplasolexien tilalle merkkikohtainen sarja. Myös adapterit putsarikoteloa varten. Hinta (1640) euroa.
- Mitsubishi Pajero 2600 vm. 83-91. Weber DGV vaijerikaarella, sovitelaippa, puhdistin, rikastinvaijeri ym. Hinta (630) euroa
- Nissan Patrol 2800 vm 82-90. 2-kurkkuinen Weber, sovitelaippa putsarille, rikastinvaijeri ym. Sarjan hinta (580) euroa.
- Opel A Manta / Ascona 1900. Merkkikohtainen Weber ja adapteri omalle putsarille. Sopiva kaasuvipu ja lämpölevy.
Opeliin Solexin tilalle DGV käsiryypyllä hintaan (530) euroa
Opeliin Solexin tilalle DGAV vesikiertoisella automaattiryypyllä (570) euroa.
- Opel B Manta / Ascona / Record. Varajet. Merkkikohtainen Weber, sovitelaippa + tarvikeputsari.
Opeliin Varajetin tilalle DGV käsiryypyllä (560) euroa
Opeliin Varajetin tilalle DGAV automaattiryypyllä (595) euroa
- Porsche 914. Weber 32/36 pystykaasari sähköryypyllä, imusarjat, ja puhdistin. Sarjan hinta (785) euroa.
- Saab 96. Fordin 1-kurkkuisen tilalle nyt saatavilla 1-kurkkuinen merkkikohtainen Weber 34 ICH. Hinta (390) euroa.
- Saab 96 Super 2-kurkkuisen tilalle suositamme yleismallista Weber 32/36 DGV kaasutinta. Jako imusarjaan sama.
- Suzuki SJ413. Weber 32/36 DGV, laippa sekä alumiinikotelo joka letkulla yhdistetään vakioputsariin. Sarja (620) euroa.
- Suzuki Vitara 1600. Weber 32/36DGV, laippa ja tarvikeputsari. Sarjan hinta (590) euroa
- Toyota Carina 1600 72-84. Weber 2-kurkkuinen laippoineen Aisanin tilalle. Sarjan hinta (590) euroa.
- VW Golf 1600 tai 1800 83-90 Weber 32/34 DMTL (korvaa Pierburg). Manuaali vaihteisto. Hinta (620) euroa.
- VW Golf ym 1600 tai 1800 Weber 32/34 DMTL Pierburgin tilalle automaattivaihteiseen. Hinta (640) euroa
Tässä Fordin merkkikohtaisessa (Kent 1100-1300) on minimaaliset lisäosat mukana. Kuvassa näkyy myös tyypilliset mukana tulevat paperit. Asennuskuva saattaa olla sama useammassakin sarjassa, kuten tässä Kentin ja OHC:n koneille, vaikka sarjat tilataankin eri numeroilla koska kaasareissa on erilaiset säätöosat sisällä. Listauksen eri versioiden säätöosista löytää ohjeiden toiselta sivulta.
* Weber tarrat. Taas saatavilla pitkän tauon jälkeen. Alkuperäisiä uusia Weber tarroja. Koko 11x4cm. Hinta 6 e kpl. Jos haluat tilata tarroja, etkä tarvitse muuta, voit maksaa kaksi tarraa yhteensä 12 euroa tilille FI8457108320035523 Free Technics. Postitus sisältyy hintaan. Viestiksi: Weber tarrat ja nimesi ja osoitteetkin jos tilaa riittää. Kerro maksusta ja osoitteesi sähköpostilla tai soittamalla, niin tarrat tulee kirjeessä suoraan kotiisi. Tarroja on varastossa runsaasti. Voit kerralla tilata myös enemmän tarroja jos haluat, mutta pidetään miniminä 2 kpl.