Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Polttoainepumput ja paineensäätimet kaasuttimelle. Bensasuodattimet sekä painemittarit.


EscortTakaluukunPumppuJaTasaaja

Bensapumppuja ja paineensäätimiä kaasutinkoneelle. Panostamme pumpuissakin laatuun ja luotettavuuteen. Me haluamme myydä vain kunnollista tavaraa. Tiedämme että muualla on myynnissä paljonkin halvempia pumppuja. Me emme kehtaa myydä kiinalaisia tuotteita tähänkään kohteeseen. Pumpun on kiva toimia joka päivä. Jotta pumpulla on mahdollisuudet toimia kunnolla ja pitkään varmista että tankki on puhdas ja vettä polttoaineen joukossa mahdollisimman vähän. Käytä aina suodatinta linjassa ennen pumppua. Webereille ja Dellortoille sopiva käyttöpaine on 0.15-0.20 bar. Sama paineraja toisin sanottuna 0.20 kg/cm2 ja 3 PSI.  Käytännössä siis lähes kaikki hiukankin tehokkaat sähköpumput tarvitsevat paineensäätimen. Myös useat mekaaniset vakiopumput tekevät tyhjäkäynnillä selvästi Weberin suosituksia kovemmat paineet. Esim Volvoista mitataan usein 0.4 paineita johtuen lähinnä siitä että jotkut muut kaasarit kuten SU ja Strömberg käyttävät kovempia paineita kuin Weberit. Myös Fordin mekaaniset pumput tekevät useammin ylipaineen kuin oikean. Jos paine on liian kova, neulaventtiili antautuu ennemmin tai myöhemmin, ja kaasari alkaa tulvia. Kaasarikonetta ei säädetä painetta muuttamalla kuten ruiskukonetta. Kaasarikoneelle paine on joko oikea tai väärä. Meillä ei ole myynnissä ruiskukoneelle säätimiä. Vain kaasarikoneille turbolla tai ilman. Kaikki ilmoittamamme tehosuositukset on laskettu varman päälle. 200 hv luokiteltu säädin saattaa tulla toimeen vielä 260 hv koneessakin, mutta sen varmistus jää sinulle.

Nykybensa haihtuu kaasarista aiempaa nopeammin, jonka vuoksi täysin vakioissakin kaasutinkoneissa sähköpumppu helpottaa käyttöä. Jos auto seisoo käyttökertojen välillä joskus viikon tai useamman on bensat yleensä ehtineet hävitä kohokammiosta ja käynnistettäessa vaatii pitkän starttaamisen ennen kuin mekaaninen pumppu saa siirrettyä uutta bensaa kaasarille. Sähköpumpun kanssa laitat vaan virrat päälle ja odotat hetken kun kaasari täyttyy, ja heität koneen käyntiin kuin ei olisi taukoa ollutkaan.

ASENNUS: Kaasarikoneessa säädin tulee pumpun ja kaasarin väliin. Paluulinjaa ei tarvita silloin kun paine laitetaan kohdalleen säätimellä. Paluulinjaa tarvitaan vain ruiskukoneen pumpun kanssa kaasariturbossa.
Eltsu57shell

PumpunTelineAlumiini400
Aluteline400PumppuJaFilterKing

Teline pumpulle ja paineensäätimelle. Alumiinia. Uskottava teline katukäyttöön tai kilpa-autoon. Ei tarvitse ripustella kaikkia erikseen kiinni koriin. Telineessä tilaa kahdelle pumpulle, tai yhdelle pumpulle ja säätimelle. Tämä paketti voi hyvin olla takaluukussa etumoottoriautossa. Hinta telineelle 55 euroa. Teline LOPPU tällä hetkellä. Kerro jos kaipaat tätä niin osataan tilata oikeampi määrä. Täydennykset tulee harvoin, mutta seuraavaa juuri hahmotellaan.

 

 

 

 

 

 

 

55e.

 

 

 

 

 

BensaPumppuEdelbrock

Katukäyttöön kaasutinkoneelle polttoainepumppu Edelbrock. Bensasuodatin imupuolelle on mukana. 8mm letkulle. Paine noin 2-3 PSI. Paineet on niin matalat ettei paineensäädintä tarvita. (Suosituspaine Webereille ja Dellortoille 0.15-0.20 bar ja maksimi 0.25 bar.) Tämän ilmoitettu tuotto 30GPH riittää katukäyttöön alle 3 litran koneisiin, mutta kisakäyttöön kannattaa harkita jotain raskaan sarjan pumppua. Pumppu on rakenteeltaan  pyörivä "rotor and vane" kuten edellinenkin, eli hiljainen ja työntää paremmin kuin imee. Paras paikka asennukseen on aina alhaalla ja tankin lähellä. Voidaan asentaa konehuoneeseenkin, kunhan asennetaan tarpeeksi matalalle tankin tasolle. Kuluttaa 1 A. Suodatin ei ole somisteena. Älä poista sitä. Erillinen isompi suodatin tankin ja pumpun välissä on aina hyvä ajatus. Tämän edeltäjän valmistus on loppunut. Vaikka pumppu näyttää muoviselta, se on kuitenkin teknisesti pätevintä mitä saatavilla on. Takuu 12kk ostopäivästä. Oletettu käyttöikä bensalla 10-20 vuotta. Sopii bensalle ja E85 etanolille. Hinta 125 euroa.










 125 e.
FacetSuodatin
FACET bensapumpun varaosat. Pestävä suodatin Silver top ja Red Top malleihin. Vanhaa varastoa. Lisää ei jatkossa tule. Korkeus noin 35, ja halkaisija 39-40mm. Hinta 10 euroa
 
Filter king mittarilla
Malpassi Filter King. Made in Italy. Isompi 6-ruuvin polttoainepaineen säädin ja vedenerotin kaasuttimille kisakäyttöön, tai kadulle kun halutaan helppo paikka mittarille. Näet heti bensapaineet mittarista. Kupumutterin alta löytyy säätöruuvi josta saat koneen käydessä säädettyä paineet sopivaan 0.15 - 0.20 bar lukemaan. Mittarin kierteessä on syytä käyttää PTFE tiivistenauhaa tai tiivisteliimaa, muuten vuotaa bensaa liitoksesta. Mittariksi on vaihdettu laadukkaampi nestevaimennettu. Mittarin voi silti edelleen säädön jälkeen ottaa pois paikaltaan jos haluaa, ja mittarin paikka tulpataan mukana tulevalla tulpparuuvilla. Paineensäätö ei uskottavalla pumpulla muutu vuodessa mihinkään. Kerran 5-10 vuodessa normaalisti syytä tarkistaa paineen pysyminen ennallaan säännöllisessä käytössä. Malttia mittarin ja sen tulpan kiristysmomentin kanssa. Liioitellulla kiristymomentilla mittari ja tulppa uppoaa alumiiniin niin syvälle että ahdistaa bensalinjaa. Kiinteät liittimet 8mm letkuille. Kulkusuunta polttoaineelle merkitty alapuolelle In-Out. Kiinnitysrauta mukana. Tehosuositus surutta 200hv asti. E85 yhteensopiva. Hinta 165 euroa. ( Saatavilla myös ilman mittaria hintaan 135 euroa. )

 

 









165 euroa nestevaim.
mittarilla


MalpassiPetrolKing8mmletkulle
Malpassi Petrol King. Made in Italy. Pienempi 4-ruuvin paineen säädin kaasutinkoneelle katu- tai kisakäyttöön. Kupumutterin alta löytyy säätöruuvi josta saat koneen käydessä säädettyä paineet sopivaan 0.15 - 0.20 bar lukemaan. Tässä ei ole suodatinta, eikä paikkaa mittarille. Ne lisätään tarvittaessa erikseen. Kiinteät liittimet 8mm letkulle. Kiinnitysrauta tulee mukana. Alapuolelle on merkitty bensan kulkusuunta In-Out. Tehosuositus alle 150 hv. E85 yhteensopiva. Nyt tuoretta säädintä suoraan valmistajalta meidän varastossa. Nämä ei ole mitään 20 vuoden vanhaa erää. Hinta 95 euroa.

 

 

 

 

 

 

95 euroa

FilterKingSakkakupinTiiviste
Filter King varaosat: Sakkakupin kumitiiviste. Näitä ei tule jatkossa enää lisää. Osta nyt tai ole ilman. Varmista säätimesi malli. Näitäkin on kahta eri kokoa. Tämän ulkohalkaisija on noin 60mm. Tämä sopii  isompaan versioon säätimestä jota meillä on viimeiset 10 vuotta ainoastaan myyty. Tunnustus on helppo kuudesta kannenruuvista. Tämä ei sovi pieneen 4-ruuvin säätimeen. Hinta 10 euroa.
 

KuristettupaluukiertoLiittimet
KuristettuPaluukierto
Edullisempi "paineensäädin"
. Koska listoillta on poistuneet kyseenalaiset halvat säätimet ja jäljelle on jäänyt enää vain kunnollinen ja kallis säädin, laitetaan esille myös se puoli-ilmainen vaihtoehto. Autotehtaista vain harvat kuten Alfa Romeo ovat käyttäneet oikeita paineensäätimiä vakiona. Kustannustietoisemmat merkit kuten Ford ovat yrittäneet kiertää ongelmaa pienemmin kustannuksin. Koska Fordinkin mekaaninen pumppu tekee sen keskimäärin 0.4 bar joka on ongelmallisen kova, on pumpun ja kaasuttimen väliin liitetty T-haara josta lähtee sopivasti kuristettu paluukierto tankille. Paluuta ei ole välttämätöntä viedä edes tankille asti vaan sen voi kytkeä kiertoon pumpun ja tankin väliin imupuolelle. Lyhyt silmukka pumpun reunalta toiselle siis riittää. Sopiva kuristus on välttämätöntä koska muutenhan suurin osa bensasta menee sinne minne helpoiten pääsee, eli tässä palaisi tankille, tai pyörisi kehää pumpun ympärillä. Ford on päätynyt käyttämään 0.7mm reikää kuristuksena paluulinjassa. Kaaviokuvassa teksti kutsuu kuristinta venttiiliksi, mutta kyseessä on pelkkä kuristin. Pumpusta ja paineesta riippuen on syytä aina mitata paine ja tarkistaa mitä tuli tehtyä jos tällaista kuristettua paluukiertoa rakentaa käyttöön. Tavoitepaine Weberille 0.15-0.20 bar väliin. Paluukierron kerrotaan myös tuovan apua bensan höyrystymiseen. Varastossa on muovisia (kyllä, säälittäviä. Käytä omalla vastuulla tai vaihda oikeampiin) T-liittimiä joissa on valmiiksi 0.70mm kuristus yhdessä linjassa. Kuristuspalikka on DGV:n suutin, eli niitä on saatavilla muitakin kokoja. Koko "paineensäädin" eli 2 kpl T-liitintä joista toinen avoin ja toisen yhdessä linjassa kuristinsuutin, tarjolla yhteensä 15 eurolla.
 
bensapainemittarit480
Polttoainepainemittari. Made in Italy.
No nyt vihdoin löytyi uskottavaa laatua oleva nestevaimennettu bensapainemittari kaasarikoneelle, ja toinen malli ruiskupaineelle. Ulkohalkaisija reilut 40mm. Sama 1/8 kierre. Sopii Filterking ym joissa paikka valmiina. Kaasarille sopiva paine on 0.20 bar eli 3 psi. Mittarissa on molemmat asteikot. Kaasarimallin 0-1.0 bar kuvassa vasemmalla hinta 45 euroa lähes aina varastossa. Ruiskumallin 0-8 bar mittari aina tilaustavaraa. Ruiskumalli kuvassa oikealla, hintaan 60 euroa.

 

 

 

 

 

 

 

45/60 euroa. 

Painemittari sarja
Polttoainepainemittari T-liittimellä. 0-1 bar. Kaasutinkoneille. Mukana liitin jolla saa kytkettyä 8mm letkun väliin, sekä kierretulppa jolla voit peittää mittarin paikan ja jättää liittimen paikalleen ajoon. Kierreliittimissä syytä käyttää tiivistenauhaa tai -massaa. Säädä paine kohdalleen (Weber ja Dellorto 0.15 - 0.20 bar). Kuvassa heppoisella edullisemmalla mittarilla joka on jo hylätty valikoimista. Nyt aina laadukkaalla nestevaimennetulla mittarilla. Sarjan hinta 75 euroa

 










75 euroa

Bensaletkua. 8mm keskihintainen musta letku. Poistettu varmuuden vuoksi listoilta. Ei ole entisensä letkut eikä bensat. Kummassakin tuotteet muuttuneet niin ettei kestoikä ole enää lähellekään samaa mihin aikoinaan on totuttu. Tarkista nykyisen bensaletkusi kunto säännöllisesti. Vähintään kerran vuodessa.    e/metri
EscortinBensaletku
Bensaletkua.
8mm mustasta letkusta laadukas vaihtoehto. Webcon. Tämä on tavaraa jota euroopassa käytetään myös arvoautoihin. Useamman sadantuhannen euron arvoiseen klassikkoon ei laiteta mitä tahansa. Niihin käytetään tätä. Käyttökokemuksia suomesta omasta autosta löytyy tähän mennessä seitsemän vuoden ajalta. Ei ole siinä ajassa hapertunut eikä halkeillut. On kevyesti kovettunut. Silti kaikilla, myös tällä letkulla, tarkkaile kuntoa, eikä vain pinnalta, vaan ota kerran vuodessa irti ja katso onko murtunut sisältä.  Metrihinta 11 euroa.

 

11 e/metri

T-liittimet bensaletkuun
T-liitin. Metallia. 8mm tai 10mm letkulle hinta 10 euroa kpl.
Muunnoskappale, suora. Kuvassa T-liittimien alla. Useita erilaisia. 6-8mm. 8-10mm sekä 8-12mm. Metallia. Hinta kaikissa sama 10 euroa kpl.









10 euroa kpl

Ahvenisto1971 

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puh. 0400-911356
Puhelin voi olla suljettuna
ruokatunnilla ja vapaapäivinä.

Noutopiste. Vihnetie 2
20780 Kaarina.  
Ei jatkuvaa päivystystä.
Sovitaan aikataulut.

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postitusosoite: Viitahaperonkuja 9
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523