Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Pikatiedote


Marraskuussa tavoitat sähköpostilla.  Teemme etätöitä.  Useimmat tilaukset saadaan toimitettua,  vaikka kivijalkauppa on kiinni.

 

Ford oldskool osat

WeberEscortFreeTechnics
Fordin takavetoklassikoihin tarjolla muutamia valikoituja herkkuja. Omaan Escorttiin tilaan palikoita jotka miellyttää, ja laitan samat tarjolle tänne. Käytä tilaisuus hyväksesi. Ei ole tarkoituskaan listata perusvaraosia.

KentGTtaiSportPeltisarjatKentGTtaiSportPeltisarjoja
Käytettynä kohdalla parit Fordin peltipakosarjat. Olleet jossain paremmassa mallissa tehdasasennuksena ainakin tuo 4-1, ellei molemmat. GT tai Sport. En tiedä onko ollut Cortinassa, Caprissa vai missä. 4-1 mallisen loppuputki vaihdettu tarvikkeeseen kuten kuvastakin varmaan näkyy. Hinta 80 euroa kpl. Noudettuna edullisemmin.

MebetoysEscortMexico
MarklinCapri
Omasta vitriinistä herkkuja tarjolle:

* Ford Escort Mexico Mk1. Mebetoys 8551 1:43. Aito vanha, ja varsin hyvin säilynyt siistimätön entisöimätön kunto. Mebetoys on italalialainen leluvalmistaja jonka Mattel osti vuonna 1969. Vuonna 1980-81 Mebetoys nimi lakkautettiin. Tätä Mebetoys Escorttia valmistettiin vuodesta -73 alkaen sekä perusmallina ilman teippejä, että Mexicona. Tämä on siis valmistettu 1973-81 välillä. Erittäin harvinainen maailmallakin saati sitten suomessa. Hinta 80 euroa.

* Ford Capri Mk1. Märklin made in Germany. 1:43. Aito vanha. Märklin on tehnyt näistä myös uustuotantoa, mutta se uusi halvempi on helppo tunnistaa täysin erilaisista vanteista. Hinta 50 euroa.




2012nro122012nro192012nro21
* Vetomies: Kotimaista Antero Visaheimon sarjakuvaa aiheena Fordit ja ralliharrastus. Kieli poskella kirjoitetussa tarinassa nähdään miten vanhasta Ford Escort MK1:sestä aikaansa haaveillut keski-ikäinen mies päätyy eri kommellusten kautta omistamaan ja kunnostamaan tällaista autovanhusta. Nähtäväksi jää, pääseekö tarinan päähenkilö koskaan ajamaan sillä rallia...

FordLippuIso
* Ford merkkiliikkeen vanha iso lippu. Tahroja runsaasti tässäkin. Raskasta kangasta. 360x140cm. Hinta 160 euroa

GulfLippu
* Gulf lippu. Leveys noin 245x140cm. Joitakin tahroja tässäkin, mutta yleisilme todella siisti. Valmistaja Finn Marin, Tikkurilan Silkki Oy. Kiinnityssalpa messinkiä. Tämäkään ei ole uustuotantoa vaan 70-luvun alun lippu. Hinta 350 euroa

GulfLippuVanhempi
* Gulf Lippu. Leveys 230cm, korkeus 145cm. Paljon käytössä ollut. Hinta 250 euroa.

KeimolaEscossa400KeimolaTarra400
* Keimola tarrat. Vanhan mallin mukaiset tarrat. koko n 12x5,5cm. Kuvassa kolikko tarran koon hahmottamisen avuksi. Hinta 6 e kpl. Jos haluat tilata tarroja, etkä tarvitse muuta, voit maksaa kaksi tarraa yhteensä 12 euroa tilille FI8457108320035523 Free Technics. Postitus sisältyy hintaan. Viestiksi: Keimola tarrat ja nimesi ja osoitteetkin jos tilaa riittää. Kerro maksusta ja osoitteesi sähköpostilla tai soittamalla, niin tarrat tulee kirjeessä suoraan kotiisi. Tarroja on varastossa runsaasti. Voit kerralla tilata myös enemmän tarroja jos haluat, mutta pidetään miniminä 2 kpl.

SpringalexTarraSpringalexTarroja
* Springalex tarrat. Kuvassa Escortin sivulasissa keskimmäinen koko. Suurimman mitat 25 x 12cm ja hinta 10 euroa kpl. Keskimmäinen 18 x 8,5cm 8 euroa kpl. Pienin 10 x 5cm 5 euroa kpl. Weberin tarra 5 euroa kpl noudettuna tai 12 e pari posteineen.
  
Ahvenisto1971
Kaikkien aikojen legendaarisin rata-auto suomessa? Gulf Escort Ahvenistolla 1972.

CCC73
* Tällaisia oli tarjolla Escorttiin 1973.

GulfVanteet
DSC 9626r640teksti
Kesäkumit 205/60R13 8x13 ET-6 vanteilla mahtuu heittämällä.
7x15ET0195750R15
Talvikumit 195/55R15 7x15 ET0 vanteilla Mk1 Escortissa vaati hiukan lekaa koriin että mahtuu kääntymään linkkuun edestä sisältä.

Escortissa7x13ET0vanteilla
Tässä Escortissa on alla 7x13 ET0 joka on aikalailla maksimi vakiokoriin. Täyttää pyöränaukon hyvin, mutta raapii helposti kiinni. Tämän kanssa pitäisi rullata lokasuojan taitosta tai valita vielä kapeammat kumit. Kuvassa renkaina 195/60R13. Pyörän kulmiin lisää negatiivista kallistusta auttaisi myös. Mahdollinen, mutta ei helppo setti vakiokoriin.

MiniliteFormulaMagnesium
* Saatavilla meiltä Maxilite puolavanteita. Tarjolla esim kuvassa valkoisessa Escortissa 8x13" vanteet. Kapeammat tietysti löytyy myös mutta nämä on ne jotka täyttää isot levikkeet. Peltilevikkeille taakse sopii myös 9x13. Näitä löytyy sivuiltamme kohdasta uudet vanteet.

WeberDCOEVintageWeberW
Weber kaasarit ovat perinteisesti meidän alaamme. Jo 30 vuoden ajan ollaan tehty töitä kaasareiden kanssa. Kaasuttimia on tarjolla sekä uutena että käytettynä. Vakiokaasareita ja virimalleja. Näistä löytyy lisää infoa polttoainepuoli sivultamme.

40DCOE18pariKoko640
Tässä 40 DCOE 18 pari vuodelta 1972 joista tehdään Free Technicsin Escortin kaasarit. Kone on 1600 Kent miedolla rallikoneella. Nokasta ei tietoa. Hyvin juttelevat Dellortot on myyty pois, ja seuraajat edistyy varmasti, mutta hitaasti. Saas nähdä kauanko suutari on ilman kenkiä. Samalla tehdään kuvakoostetta ja ohjetta Weberin kasauksesta. Tässä näytillä muutamia kuvia joita käytetään tulevassa ohjekirjasessa. Oikeita ohjeita tulee olemaan runsaasti, mutta tässä netissäkin on hiukan kerrottu mikä liittyy mihinkin lähinnä Fordin säätöjen kannalta. Ohjekirjanen keskittyy huoltoon ja kasaukseen.

40DCOE18kansi
Onkos kukaan ennen nähnyt alemmassa numerorivissä merkintöjä sekä oikein päin että ylösalaisin ? Nää on varmaan tosi harvinaiset ;-)  Todennäköisemmin Luigilla Bolognassa kävi moka, ja huomasi että hups, ei 2M vaan 2E eräähän nämä. 

DCOErikastimenPalikatDCOErikastimenJousiDCOErikastinKasaus
Nyt Weberissä on palautusjouset kiinni ja rikastin menossa nippuun. ryypyn männät on jo paikallaan, ja rikastimen seosputki juuri putoamassa paikkaansa. Okei, myönnetään, en edes tsekannut mikä putki olisi tähän kuulunut. 100F5 sinne tipahti mikä kaasareissa sattui olemaan paikalla. Paksumman puoleinen siis. Ei huono kun tällä liikutaan talvellakin. Vaikkei Escorttia nyt tietenkään ulkona öitä säilytellä. Silti ulkolämpötila vaikuttaa ryypyn tarpeeseen. Rikastin tuntuu keskimäärin kohisevan melkein millä seosputkella vaan. Ainoa poikkeus olisi jos joku yrittää yhdellä kaasarilla käyttää koko moottoria. Silloinhan lähtökohta on aika kaukana kun kahden sylinterin kaasarilla yritetään huolehtia koko koneesta.

Kiihdytyspumpun jousissa ja varsissa on vaihtoehtoja. Tässä laitettiin nippuun Lotuksen tangoilla ja jousilla. Täytyypä opiskelun vuoksi vielä avata ja verrata mikä nykyjousista se on. Tuntui aika tukevalta.  (oli näköjään lähinnä vakio, sama kuin uudessakin.) Takaiskuventtiiliin koko 50 ja pumpun suuttimeen menossa 40 koko lähtökohdaksi. Koska kurkut tulee olemaan yhtä pienet kuin Lotuksen koneessakin vakiona saattaa 35 suutinkin olla riittävä, mutta isommasta on rennompi aloittaa. Muista Weberissä varmistaa että kiihdytyspumpun suuttimen alla oleva alumiinitiiviste on kunnossa. Muuten tiputtaa suutinta pitkin pesän tyhjäksi mikä ei tee hyvää käynnille eikä kaasuun reagoinnille.

Seuraavaksi Weberiin meni kiinni tyhjäkäyntipuolen palikat ja seosruuvit. Vanhassa Webrussa seosruuvin kartio on jyrkempi kuin 80-luvulta tähän päivään ruuvissa jota kaikkialta ensimmäisenä tarjotaan. Pitääkin testata miten uusi ruuvi käyttäytyy vanhassa rungossa. Periaatteessa säädön pitäisi tapahtua pitkällä kartiolla hitaammin. Jyrkällä kartiolla dramaattisemmin, lyhyemmällä liikkeellä. Uusi ruuvimalli vanhassa rungossa ei ollut kiinni asennon tuntumalta yhtä täsmällinen kuin alkuperäinen. Kokeilen uutta silti vielä käytännössä, vaikka tilasinkin jo vanhaa versiota seosruuvista hyllylle.

Muistilappu itselleni: Weber DCOE ohjekirjasessa muista varottaa imusarjasta joka nostaa kaasarit liian pystyyn. Kentin pitkistä imusarjoista joku on tällainen. Silloin joutuu bensapintaa laskemaan 1-2mm suosituksesta. Normipinnalla uittaa yli. Oikea kallistuskulma 6-7 astetta.

Weberin kurkut 30, hajottimet 4,5 ja loput suuttimet meni paikalleen. Tyhjäkäyntiin Lotuksen ohjearvo on 45F9, mutta nykybensalla nuo vanhat suositukset ei juuri koskaan enää riitä. Laitoin kiinni 50F9 koon ja oletan että lopullinen löytyy 45-55 väliltä. Seosputkessa Kentit käyttää lähes aina F16 putkea joten laitoin F11 putken kiinni, ettei ole liian helppoa. Ilma 190 ja pääsuutin 120. Viritetyssä 1600 Kentissä ei kannata käyttää näin pientä pääsuutinta, ellei myös kurkku ole yhtä pieni, 30mm. Lotuksen suositus 30mm kurkulle oli 115 ja 200. Seosmittarilla sitten nähdään kuinka osui. Kerron aikanaan mitkä säädöt on ne lopulliset mihin päädyn. Olettaisin että pääsuuttimet löytyy 115-130 väliltä ja ilmat 170-200 väliltä. Yllätysmomentti on lähinnä seosputkessa. F16 on laiha alhaalta, ja tällä F11 testillä kokeillaan saadaanko alavääntöön apuja. Joskus kesäkaudella voi sitten taas testailla kummallisiakin seosputkia. Yleensä aina on löytynyt mukavampi kuin lähtökohtaoletus, mutta näistä molempien pitäisi olla ihan ajettavia.

40DCOE18imutorvi
Muista vanhassa 40 Webrussa aina varmistaa hajottimen paikallaan pysyminen sopivalla imutorvella tai putsarilla. Jousikiinnitteinen hajotin putoaa tien varteen ellei sitä lukitse jollain paikalleen. Vasta 80-luvun 40 DCOE kaasareissa ilmestyi lukitusruuvi hajottimen kiinnitykseen. 45 Webrussa tuo lukitus on aina. 45 Webruissa kurkun ja hajottimen lukitusruuvien välinen lukkopelti toimii katukäytössä mutta ei kisassa. Kisakoneelle tee rautalankalenkit ruuvista toiseen niin pysyy matkassa mukana. Ruuvissa on reikä valmiina juuri tätä varten. Tämä lukituksen varmistus on vakiona 48 ja isommissa.

DSC 3331rk640
Seuraavaksi kannet nippuun ja tietenkin messinkikohoilla. Vanhaan messinkokohon kanteen ei kannata laittaa muovikohoa. Kohon akselin etäisyys tiivistepinnasta on erilainen vanhoissa kuin uusissa kansissa. Näiden sotkeminen ristiin tietää ongelmia, tai vähintäänkin ylimääräisiä töitä koska kumpikaan kohon säätöarvo ei ole oikea näiden sekoitukselle.

LP2500LPvipupariPaikallaan
Laitan Escorttiin LP2500 vaijerisarjan ja sen mukana tuleva synkkavipu ylettyy pidempäänkin väliin joten Fordissa välivipua on tarpeen hiukan lyhentää. Seuraavana sovitetaan kaasarit imusarjaan jotta nähdään mistä kohtaa vedetään synkan säätöruuvin väliin menevä levy poikki.

DSC 3375r640CarburatoreWeberBologna
Nyt Weberit on nipussa. Välivipu on lyhennetty ja seuraavaksi vivustosarjaa sekä putsarin pohjapellit paikalleen ja sitten koneen kylkeen. Tulipas nätit vaikka itse sanonkin.

LotusAlulaipat640Kumit
Värinänvaimennukseen valitsin alumiinlaipat O-renkailla sekä kumityynyt. Laipoissa on valmiina kolot sivuissa DCOE Weberin rikastinta varten. Ilman laippoja sovittaen DCOE ryyppy ottikin kiinni imusarjaan ja olisi jäänyt kantamaan. Vaikuttaa siltä että laipat tuovat kaasarit juuri sopivasti kauemmas imusarjasta ettei tarvitse alkaa viilaamaan imusarjan laippoja. Pitää vielä varmistaa että joustolle riittää tilaa. Tällaisten takia kannattaa sovittaa kaasarit imusarjaan etukäteen.


huohotinkokooja1HuohotinkokoojaAuki
* Moottorin huohotukselle kokoojasäiliö alumiinia. Voit yhdistää tähän moottorin huohotukset venttiilikopalta, lohkosta ym. Tämän kanssa ei tarvitse ohjata öljyhuuruja ilmanputsaria tukkimaan. Sisällä pestävää vaahtomateriaalia. Säiliö on sen verran pieni ettei täytä jossain kilpaluokissa vaadittua litran tilavuuttaa. Nätti palikka katukäyttöön tai fiilistelykilpuriin. Säiliön suurin leveys 150mm, Syvyys 66mm ja korkeus 56mm. Liittimet päälle näihin mittoihin. Irrotettavat läpipultattavat liittimet yhteensä 5 kpl mukana joista kolmelle valmiit paikat säiliössä. Liittimet noin 13mm letkulähdöllä. Sopii esim 1/2" letkulle.  Säiliön kiinnitys koriin kahdella pultilla joiden jako 145mm. Hinta 95 euroa.

EscortTakaluukku640
* Tässä takaluukkuun sommiteltu alla olevat palikat. Isossa maailmassa kaikki huolella tehdyt katuautot näyttää takaluukusta kutakuinkin tältä.

FordAlumiiniTurvatankki
* alumiinitankki Escorttiin. Turvavaahdot sisällä. Alumiinipinta käsittelemätön. Maun mukaan joko kiillotukseen, maalaukseen tai kovaan ajoon. Tilavuus 12 brittigallonaa, eli 54,5 litraa. (Vakiotankki Mk1 Escortissa 41 litraa) Tankin paino 6,3kg. Leveys 86cm. Korkeus 28cm ja syvyys 29 + letkulähdöt.  Tähän erikseen myynnissä myös Escort merkkikohtainen teline. Näitä tankkeja on käytetty aikakaudella myös Volvon 240 sarjan ralliautoissa. Volvoon ei tarvita telinettä alle. Tankin hinta 460 euroa.

alutankinKaukalo
* Täyttökaukalo korkilla. Samanlainen kuin takaluukku-kuvassa. Vastaava on myös Matti J. Kemiläisen rata-autossa 70-luvulta. Kierrekorkki jossa O-rengastiiviste. Hinta 85 euroa.

FordAlutankinTeline
* Alumiinitankille teline Escorttiin. Hinta 110 euroa.

Akkuteline0514
* Akkuteline. Alumiinia. Pohjan mitat noin 25x18cm. Akun korkeus maksimi 19cm. Sopiva akku on esim Bosch S5005 63Ah/610A akku P242xL175xK190. Telineen hinta 105 euroa.

PumpunTelineAlumiiniAlutelinePumppuJaFilterKing
* Bensapumpun teline. Hinta alumiinitelineelle 55 euroa. Tämä teline on LOPPU tällä hetkellä. Kerro jos kaipaat tätä niin osataan tilata oikeampi määrä. Täydennykset tulee harvoin, mutta seuraavaa juuri hahmotellaan.

DSC 0117kr640DSC 0081k2k640DSC 9717k2r640DSC 9629r640
* Free Technicsin Mikan kisahenkinen katulelu. Mk1 Escort. Kentin 1600 kone räyhänokalla ja tupla vaakaimuilla. Tässä on äänimaailma kohdallaan ! Teippauksesta kiitokset Mainostoimisto hannulat.com

* Ostan Ford Kent koneen alumiinivenakopan. Alle kerätty esimerkin vuoksi malleja. Näitä näyttää olevan uskomattoman paljon erilaisia. Kaikkea voi tarjota.
Motoplus011700SuperSprint01Cosworth01Holbay053RockersSchoLarVenakoppa

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puhelimesta 0400-911356 ei
marraskuussa tavoita aina.
Sähköpostilla tavoittaa.

Kivijalkamyymälä
on avoinna pyydettäessä.  
Ei jatkuvaa päivystystä.
Sovitaan aikataulut. Tervetuloa!

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postiosoite: Jussinpellontie 2
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523