
Kaasuttimien huoltosarjat
Huoltosarjat Made in Italy !
Huoltosarjasta kannattaa aloittaa jos kaasarissa on ongelmia. Monet vaivat saa kuntoon jo huoltosarjalla. Jos kaasari on huolella loppuun ajettu, ei auta muu kuin uusi kaasari. Väljälläkin kaasarilla pääsee liikkeelle, mutta esim päästörajoista selviäminen ei ole niin suoraviivaista. Varmista myös ettei bensapumpulta tuleva paine ole liian korkea. Yllättävän monet vakiopumput tekevät ylipainetta. Varsinkin tämän päivän mekaaniset tarvikepumput tekevät usein ihan arvaamattomia paineita. Paine kannattaa aina mitata. Väärällä paineella saa vain ongelmia. Weberille sopiva paine on 0.15-0.20 bar. Solexeille usein 0.30 bar. Muitakin huoltosarjoja kaasuttimille on saatavilla. Weber, Dellorto, Solex, Pierburg, Zenith. Fomoco, Ozone, Polmo ym. Lähes kaikki merkit. Ellet näe tarvitsemaasi, kysy. Lähes kaikkiin 60-80-lukuisiin eurooppalaisiin kaasareihin saadaan huoltosarja. Valmistusmaa on Italia tai Englanti. Meillä ei myydä kiinalaisia huoltosarjoja.
Useissa huoltosarjoissa on valinnaisia osia. Usein yhdellä huoltosarjalla pyritään kattamaan monta versiota kyseisestä kaasarista. Aina ei siis ole syytä huoleen vaikka "osia jäi yli". Pientä sisällön vaihtelua on myös tullut jossain sarjoissa vastaan.
Järjestys Weberin listauksessa kaasarin kurkun koon mukaan. Värikoodaus kertoo onko tavaraa heti varastossa. Mallimerkintä Weber 28 IMB vihreänä tarkoittaa että sarjaa on 26. 4. 2023 tsekattuna hyllyllä. Punaisena Weber 28 IMB tarkoittaa ettei tuotetta ole normaalisti hyllyllä, vaan saatavilla yleensä 2-4 viikon toimitusajalla. Mustalla Weber 28 IMB tarkoittaa että sarjaa on vain 1kpl varastossa tai ainoa juuri tulossa tai menossa. kysy tarkemmin missä mennään. Jos huoltosarjaasi ei ole hyllyllä, älä jää odottamaan, vaan tilaa se heti kun tarve on. Kaikkia huoltosarjoja ei ole tarkoituskaan pitää aina hyllyllä, vaan tilataan vasta pyydettäessä.
WEBER
- Weber 26 OC. Ei huoltosarja, vaan pelkät tiivisteet Fiat 500 Farmarimallin vaakaimukaasuttimeen. Mallit 500 D ja 500F. Vanha italialainen sarja. Sisältää kohokammion kannentiivisteen. Tiivisteen kaasuttimen alle ja vielä imusarjan ja kannen väliin. Hinta 10 euroa.
- Weber 28 IMB. Huoltosarja Fiat 126 ja Fiat 500 1-kurkkuiselle pystykaasuttimelle. Hinta euroa.
- Weber 28/36 DCD. Huoltosarja jossa mukana tiivisteet ja neulaventtiili. Hinta 45 euroa.
- Weber 28/36 DHSA Fiat 124 sport Coupe USA. Laaja huoltosarja. Tiivisteiden, kalvon ja neulaventtiilin lisäksi myös kohon akseli, palautusjousi ja suuttimet. Hinta 55 euroa.
- Weber 28/30 DFTH. Ford Sierra 1600. Huoltosarjassa 150 neulaventtiili, kalvot, kahdet valinnaiset kannen tiivisteet. Kolmaskin kannentiivistemalli on olemassa. Avonaisempi kuten Sierra 2.0 DFTH huoltosarjassa. Tämän sarjan tiivisteet sopii myös kolmanteen malliin kun suurennat neulaventtiilin aukkoa vanhan tiivisteen mallin mukaan. Mukana on myös akselin tiivistykseen apuja. Hinta 80 euroa.
- Weber 28/32 TLDM. Fordin alkuperäisasennus. Huoltosarjassa mukana kiihdytyspumpun kalvo, toinen kalvo, neulaventtiili, tiivisteet, tiivisteet läppäakselia varten sekä seosruuvi. Huoltosarjan WE469 hinta 95 euroa. OEM laatua. Toimitusaika 2-4 viikkoa
- Weber 30 ja 32 DIC. Fiat 850 2-kurkkuisen huoltosarja. Made in Italy. Hinta 45 euroa.
- Weber 30/34 DFTH. Fordin Sierra ja Scorpio 2000. Huoltosarjassa tiivisteet, 2 kalvoa, iso 225 neulaventtiili sekä myös apuja läppäakselin tiivistykseen. Huoltosarjan hinta 65 euroa.
- Weber 32 DCOF. 2-kurkkuinen pienirunkoinen vaakaimu. DCOE sarjan pikkuveli. Ollut alunperin ainakin Fiat 1100R ja jossain 124 malleissa. Sarjassa mukana tiivisteet. Kummallinen pumpun kalvo. Neulaventtiili 150 kokoa. Hinta 65 euroa.
- Weber 32 ICEV. Fiat ym. Huoltosarja 1-kurkkuiselle jossa mukana tiivisteet ja pumpun kalvo ja neulaventtiili. Huom, kalvossa 6mm tappi. Hinta 65 euroa.
- Weber 32 DIR. Renault/Volvo 2-kurkkuinen (32/32) vaiheittain aukeava pystykaasutin. Useita eri versioita. Huoltosarjassa kannentiivisteet ym tiivisteet, kalvo ja neulaventtiili. Hinta 45 euroa.
- Weber 32 DAT turbo. Turbokaasarin huoltosarja kumikannentiivisteellä. Neulaventtiileissä on varaa valita. 200 kokoisella venttiilillä tehot maksimi n 150hv, kun 250 kokoisella tavara riittää noin 200 hv asti. Metallikärkisellä 200 kokoisella neulaventtiilillä huoltosarjan hinta... ei tällä hetkellä saatavilla . 250 kumikärkisellä neulaventtiilillä sarjan hinta... ei tällä hetkellä saatavilla.
- Weber 32 DAT vapari tiivistesarja paperikannentiivisteellä. Ei sisällä kalvoja eikä tiivistettä kaasuttimen alle, mutta metallikärkinen neulaventtiili on mukana. Vanhaa varastoa Weber originaali. Hinta 35 euroa.
- Weber 32 DFE ja 32 DFM. Ford Kent GT koneen 2-kurkkuisen alkuperäisen Weberin huoltosarja. Sisältää tiivisteet, pumpun kalvon, neulaventtiilin ja seosruuvin. WE438. Hinta 85 euroa.
- Weber 32/34 DMTL/DMTR. Suppea edullisempi huoltosarja. Hyvää laatua. Made in Italy. Mukana Kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. Neulaventtiili on kokoa 150 eli ei riitä isolle koneelle. Hinta 55 euroa.
- Weber 32/34 DMTL/DMTR. Laaja huoltosarja jossa mukana kiihdytyspumpun ja power valven kalvot, 175 neulaventtiili, seosruuvi, läppä-akseleiden tiivisteet laakeriliuskat sekä tiivisteet akseleihin, ym. WE411. Hinta 95 euroa. OEM laatua.
- Weber 32/36 DGV ja DGAV. Huoltosarja jossa kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. Edullisin versio. Silti Made in Italy ! Laajempiakin huoltosarjoja on tarjolla alla. Hinta 50 euroa.
- Weber 32/36 DGV ja DGAV. Huoltosarja jossa kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. Tässä mukana myös lämmöneristelevy kaasuttimen alle. 6mm paksu musta "fiiberi". Hinta 70 euroa.
- Weber 32/36 DGV. Power valve rikastus yläkierroksille ja rasitukseen. Pelkkä Power Valve erikseen. Kalvo, jousi ja alumiinipalikka kolmelle ruuville. Hinta euroa.
- Weber 32/36 DGAV. Voi käyttää myös DGV laajana huoltosarjana. Huoltosarja jossa kiihdytyspumpun kalvon lisäksi toinen saman kokoinen 4-ruuvin kalvo kohokammion vastakkaiselta puolelta, metallikärkinen neulaventtiili, sekä tiivisteet. Mukana myös seosruuvi ja pumpun suuttimen pidin/venttiili hintaan 75 euroa.
- Weber 34 ICH. Huoltosarja italialainen. Tässä mukana molemmat kalvot, neulaventtiili ja akselin tiivisteet. Ei seosruuvia eikä imusarjan tiivistettä. Hinta 55 euroa.
- Weber 34 ICH. Laaja huoltosarja 1-kurkkuiselle pystykaasuttimelle. Sarjassa pumpun kalvo, power valven kalvo, neulaventtiili 175 ja tiivisteet sekä seosruuvi ja läppäkselin puslat. WE446. Hinta 75 euroa.
- Weber 34 ADF. Huoltosarja 2-kurkkuiselle sisältää myös lämmöneristelevyn, tavallisten kalvon, neulan ja tiivisteiden lisäksi. Hinta 95 euroa.
- Weber 34 DMTR. Huoltosarja 2-kurkkuiselle. Sisältää neulaventtiilin ja tiivisteiden lisäksi mm 3 kalvoa. Hinta 95 euroa.
- Weber 36 TLP. Huoltosarja 1-kurkkuiselle Peugeot kaasarille. Hinta 95 euroa. Tilaustavaraa.
- Weber 36 DCD. Huoltosarja 36/36 DCD kaasuttimelle jossa mukana tiivisteet ja neulaventtiili. 28/36 DCD mallille oma sarjansa. Molemmissa hinta sama 45 euroa.
- Weber 36 IDF Boxer koneesta. Alfa Romeo tai VW. Kalvossa tappi aina 6mm. Kannentiivisteessä reiät tyhjäkäyntisuuttimille. Neulaventtiilit 175. Huoltosarjan hinta kahdelle kaasuttimelle yhteensä 85 euroa.
- Weber 36 DCNF ja 40 DCNF. Suppeampi huoltosarja yhdelle kaasuttimelle. Sopii kaikki 36 DCNF mallit, mutta vain osan 40 DCNF malleista. Vertaa kannentiivistettä niin näet eron. Tämä sopii yleensä malliin jossa on kiinteät suorat imutorvet kuten kuvan kaasuttimessa. Simca, Talbot, Matra ym. Sarjassa pumpun kalvo, tiivisteet ja neulaventtiili. Hinta kahden kaasuttimen sarja 90 euroa, tai yhden kaasuttimen sarja 55 euroa.
- Weber 36 DCNVH ja DCNVA. Huoltosarja yhdelle kaasuttimelle. Tämä sopii malliin jossa on ryyppyä varten omat läpät. Mukana kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. Talbot ym. Hinta 45 euroa.
- Weber 36 DCNVH. Huoltosarja jossa on mukana myös toinen kalvo. Iso 250 neulaventtiili. Ei tiivistettä imusarjaa vasten. Hinta 55 euroa.
- Weber 38 DGAS/DGMS. Huoltosarja V-6 Fordin ym rattailla yhtaikaa aukeavalle 38/38 DGAS ja DGMS pystykaasuttimelle. Sarja sisältää tiivisteet, Imusarjaa vasten tuleva paperitiiviste on kanavan reiältään hiukan liian pieni. 250 kokoisen neulaventtiilin ja kiihdytyspumpun kalvon sekä vastakkaiselle puolelle tulevan kalvon. Mukana myös teflonliuskat läppäakselin tiivistykseen. Hinta 65 euroa.
- Weber 40 DFAV. Huoltosarja Ford V-6 ym. Sisältää tiivisteet, neulaventtiilin, seosruuvit ja kalvon.
- Weber 40 DCNF. Huoltosarja DCNF 40 pystykaasuttimelle. Tarkista näyttääkö kannentiivisteet sopivilta. 40 DCNF kaasaria on kahdella erilaisella kannentiivisteellä. Tämä sopii malliin jossa ryypyssä on paperitiiviste. Toisessa mallissa ryypyn käyttöpalan ja rungon välissä ei ole tiivistettä. Tämä sopii usein matalaan malliin jossa on erilliset imutorvilevyt.
- Weber 40 DCNF 4 kpl sarja Ferrari 308 GTB, GTS, GT4. Hinta neljän Weberin sarjalle yhteensä 180 euroa.
- Weber 40 IDF Alfa Boxer tai VW. Alfan Boxer koneen mallissa tyhjäkäyntisuuttimet vaihdetaan ylhäältä kannen läpi. Kalvon tappi on 6mm. Huoltosarjassa on mukana kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiilit 175, tiivisteet ym Hinta kahdelle kaasarille 85 euroa.
- Weber 40, 44 tai 48 IDF. Kahden kaasarin huoltosarja kuvassa yllä. Kolmea eri kokoa. 40, 44 ja 48. Kaikissa sama sisältö ja hinta. Tavallinen malli IDF versioon jossa tyhjäkäyntisuuttimet vaihtuu sivusta kuten purkukuvassa jossa suutin kantoineen on osat nro 32-34. (Tämä sarja ei kannentiivisteeltään sovi suoraan Alfa Romeon bokser koneen IDF kaasuttimiin. Sen huoltosarja löytyy kohdassa 36 IDF.) Sarjassa mukana 10mm tapilla oleva vaihtoehto pumpun kalvosta. Jos sinun IDF on 6mm kalvon tapilla, vaihdetaan sellaiset sarjaan. Neulaventtiili kaikissa 175. Kahden kaasarin sarja yhteensä 85 euroa.
- WEBER 40, 45 tai 48 DCOE, Huoltosarja kahdelle kaasuttimelle. Kohokammion kannentiivisteenä paperitiiviste 175 neuloilla. 175 neulaventtiilit riittää tehoissa noin 220hp asti jos pumppu riittää samaan. Mukana seosruuvit ( malli jota käytettiin noin 1985 alkaen tähän päivään asti) ja läpän palautusjousi. Weber bensapinnan säädöstä ohje sivulla alinna. Hinta kahdelle kaasuttimelle 115 euroa.
- Weber 40, 45 tai 48 DCOE. Huoltosarja kahdelle kaasuttimelle. Made in Italy ! Kohokammion kannentiivisteenä kumitiiviste joka sopii paitsi nykyisiin, myös vanhaan 60-luvun kanteen. 200 neulalla. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa noin 300hp asti. Tässä ei ole mukana alumiiniprikkoja kiihdytyspumpun suuttimen alle. Hinta kahdelle kaasuttimelle 115 euroa.
- Weber 40 DCOE laaja huoltosarja jossa on mukana myös kohon akselit, 150 neulaventiilit, kaasuläppien tasakantaiset ruuvit, 138 pääsuuttimet, sekä ylikoko pinnapultit ilmanputsarin puolelle (7mm/6mm). Mukana myös paperitiivisteet ilmanputsaria ja imusarjaa vasten ( Fiat-Alfa kumilaippoihin) Kiihdytyspumpun suuttimen alle aluprikkoja ei ole tässäkään sarjassa. Hinta 95 euroa.
- Weber 40 DCOM. Huoltosarja kahdelle DCOM kaasuttimelle joissa kiihdytyspumppu kalvoilla. Vaakaimut 80-luvun lopulta. Alfa, Citroen ym. Ei sovi DCOE. Hinta yhteensä 145 euroa kahdelle kaasuttimelle.
- Weber 40 IDA 3C. Porsche 911 kolmekurkkuisen kaasariparin huoltosarja. Sopii myös Porschen Weberit 46 IDA 3C, 40 IDAS, 40IDT, ja 40 IDTP. Sisältää 2 kpl kiihdytyspumpun kalvoja sekä 2 kpl kumitiivisteet pumpun ja rungon väliin. Neulaventtiilejä 4 kpl, kaasarin paperitiivisteet, o-renkaat ja prikat. Mukana myös 4 kpl bensasuodattimet. Kuvassa yhden kaasarin osat. Huoltosarja kahdelle kaasarille yhteensä 180 euroa.
- Weber 48 IDA. Huoltosarja yhdelle tai kahdelle kaasuttimelle. Kuvassa yhden kaasarin osat. Sisältää neulaventtiilit, kohokammion tiivisteet, läpän ruuvit ja akselin mutterin lukitukset. Hinta kahdelle yhteensä 90 euroa.
- Weber 48, 50 tai 55 DCO. Huoltosarja yhdelle isorunkoiselle vaakaimulle. Sarjassa mukana Tiivisteet ja O-renkaat. Kannentiiviste paperia. Erilainen kuin DCOE huoltosarjassa. Neulaventtiili 250. Seosruuvit DCO. Kohon akseli sekä läppäakselin mutterin lukkolevy. Myös kiihdytyspumpun suuttimen alumiiniprikat mukana. Alkuperäinen. Weber bensapinnan säädöstä ohje sivulla alinna. Hinta 95 euroa.
DELLORTO
- Dellorto 32 ja 35 DHLB. Huoltosarja yhdelle DHLB vaakaimukaasuttimelle. Sisältää tiivisteet, kalvon ja 150 metalli neulaventtiilin yhdelle kaasuttimelle. 150 kokoinen neulaventtiili riittää noin 60hp/kaasutin. Isompaakin venttiiliä löytyy. Huoltosarjan hinta 65 euroa.
- Dellorto 36/40 (45) DRLA. Huoltosarja, kahdelle 40 DRLA kaasuttimelle. Mahdollista käyttää myös 45 DRLA kaasarissa pienellä kannentiivisteen muokkauksella. Mukana tiivisteet, 200 metallineulaventtiilit ja kiihdytyspumpun kalvot. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa 300 hp/pari. DRLA malleissakin on pieniä eroja. Tässä sarjassa on bensan banjoliittimeen punaiset tiivisteet jotka sopii alumiinipultille. Teräspulttia bensabanjossa löytyy jostain versiosta ja sille kuuluvaa alumiinitiivistettä ei löydy. Sarjassa ei ole o-renkaita synkkamittarin alipainelähtöihin jotka ovat jossain malleissa paikallaan jo tehtaan jäljiltä. Ilmanputsarin tiiviste on Alfa Romeon boxer koneen mallia. Kohokammion tiivisteet, kalvot ja neulaventtiilit sopii kaikkiin malleihin. Imusarjaa vasten tulevia tiivisteitä tässä ei ole. Hinta 115 euroa sisältää osat kahdelle kaasuttimelle.
- Dellorto 40, 45, 48 DHLA. Huoltosarja kahdelle DHLA kaasuttimelle. Made in Italy ! Sisältää tiivisteet ja pumpun kalvot. Kohokammion kannentiivisteet on kumia. Ne sopii siis turbolle, ja vapaasti hengittävälle koneelle. Vaparikin pysyy siistimpänä näillä tiivisteillä. Suutinkannetiivisteet on paperia. Neulat 200 metallikärkiset. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa n 300 hp/pari. O-renkaita on yleensä liikaa. Huoltosarjojen hinta 115 euroa kahdelle kaasarille.
- Dellorto 36/40 DRLA. Huoltosarja, kahdelle 40 DRLA kaasuttimelle. Mukana tiivisteet, 200 metallineulaventtiilit ja kiihdytyspumpun kalvot. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa n 300 hp/pari. DRLA malleissakin on pieniä eroja. Tässä sarjassa on bensan banjoliittimeen punaiset tiivisteet jotka sopii alumiinipultille. Teräspulttia bensabanjossa löytyy jostain versiosta ja sille kuuluvaa alumiinitiivistettä ei löydy. Sarjassa ei ole o-renkaita synkkamittarin alipainelähtöihin jotka ovat jossain malleissa paikallaan jo tehtaan jäljiltä. Ilmanputsarin tiiviste on Alfa Romeon boxer koneen mallia. Kohokammion tiivisteet, kalvot ja neulaventtiilit sopii kaikkiin malleihin. Hinta 130 euroa sisältää osat kahdelle kaasuttimelle.
- Dellorto 40 FRPA. Alfa Romeon V-6 koneen "metrikaasarit" Huoltosarjassa 6 kpl pieniä neulaventtiileitä, tiivisteet, myös punaiset kumitiivisteet pumpun ja rungon väliin, mutta ei ole kiihdytyspumpun kalvoja. Yksi paketti vielä jäljellä vanhaa erää vanhaan hintaan. (Seuraavan hinta tulee olemaan 145 euroa) Hinta tiivisteet ja neulaventtiilit kuudelle pystykaasarille yhteensä 60 euroa suoraan varastossa.
SOLEX
- Alfa Romeo. Katso listan lopusta DDH ja ADDHE mallit.
- BMW 1502-2002 Solex 36/40 PDSI ja PDSIT. Varmista ennen tilaamista onko kaasarin kannessa 5 vai 6 ruuvia. Huoltosarjassa 1-kurkkuiseen 5-ruuvin tiivisteet, 2 kalvoa, neulaventtiili ja 2 suutinta. Varmista suuttimien koot äläkä vaihda jos on erilaiset kuin alkuperäiset. Hinta 75 euroa.
- BMW Solex INAT. 2.kurkkuinen pystykaasutin jota 6-koneissa ollut yhtä ja kahta kappaletta. Samaa INAT kaasutinta kutsutaan joskus myös Zenith ja Pierburg nimillä. Huoltosarjaa ei ole saatavilla BMW INAT kaasuttimeen. MB INAT on saatavilla.
- BMW Solex 4a1. 320/6, 520/6, 525, 528, 630, 728, 730. Nelikurkkuinen kaasutin. Ei pidetä varastossa. Otetaan vain tilauksesta. Huoltosarjan hinta 185 euroa.
- Citroen 2CV4 ja 2CV6 1-kurkkuinen Solex 34 PCIS 4-5-6-10. Huoltosarjan hinta 45 euroa.
- Solex 32 PHH. Pikkurunkoinen 2-kurkkuinen vaakaimu. Alunperin ollut Fiat 1100R sekä 124 jotkut versiot. Varmista kalvo ennen tilaamista. Lancian Solexeissa usein kalvo neljällä ruuvilla. Sitäkin sarjaa on toiveita saada joskin pitkällä toimitusajalla. Hinta Fiat sarjalle kuvassa 65 euroa.
- Fiat 124 Sport 1600 1970 alkaen. Solex 40 PII-6. Osa 124 TC Fiateista oli kahdella 40 IDF Weberillä, osa kahdella 2-kurkkuisella 40 PII Solexilla. Älä sotke saksalaiseen Solex 40 PII kaasuttimeen joka on eri asia. Italialainen PII-6 on harvinainen kaasutin. Tavallista Solexia isompi kiihdytyspumpun kalvo. Kalvon ruuvien väli yhdeltä sivulta noin 35mm. Näitä pystymallisia PII Solexeja on nähty myös jälkiasennuksessa. Pitkä toimitusaika. Huoltosarjan hinta kahdelle kaasuttimelle -- euroa.
- Ford V-6 Solex 32, 35 ja 38 EEIT rataskaasutin. Cortina Mk4-5, Granada 2,3 ja 2.6 ym. Huoltosarjassa 4 kpl kalvoja, neulaventtiili ja tiivisteet. Hinta 75 euroa.
- Mercedes Solex 4a1. 4-kurkkuisen Solexin huoltosarja 185 euroa.
- Mercedes 190 SL Solex 44 PHH x 2. 50-luvun lopun, 60-luvun alun klassikkoon huoltosarjaa kahdelle vaakaimulle. Mukana kalvot, neulaventtiilit ja tiivisteet. Kahden kaasuttimen sarja yhteensä 180 euroa.
- Mercedes 230 ym Solex 35/40 INAT. 2-kurkkuinen pystykaasutin. Huoltosarjassa 2 kalvoa, 1 pumpun kumi, neulaventtiili ja tiivisteet. Yhden kaasuttimen sarjan hinta euroa.
- Mercedes 170, 180, 190, 220 vm 1950-1965 32 ja 34 PICB. Solex 1-kurkkuinen SX251. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Huoltosarjan hinta yhdelle kaasuttimelle euroa.
- Opel Kadett 1.2 S ja N.ym vm -71 alkaen. Solex 30/35 PDSI. 1-kurkkuinen pystykaasutin jossa kaasuläppä 35mm vaikka kyljessä useimmin lukee 30/35. Huoltosarjassa pumpun kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. HUOM vanhemmassa Kadettissa on Solex jossa kansi kiinni viidellä ruuvilla. Tämä sarja ei sovi siihen. (5-ruuvin Solex PDSI katso Opel Record alla) Tämä huoltosarja sopii malliin jossa on 6 ruuvia kannessa. Hinta 55 euroa.
- Opel Kadett 1.0 ja 1.2N Solex 30 PDSI. 1-kurkkuinen pystykaasutin jossa kaasuläppä 30mm. Tässäkin voi silti kaasuttimen kyljessä lukea 30/35. Varminta ottaa ja mitata rungon koko kaasuläpän sivulta. Huom. Vanhemmassa 60-luvun Kadettissa on Solex jossa kansi on kiinni viidellä ruuvilla. Tämä ei sovi siihen. Tämä sopii malleihin joissa 6 ruuvia kannessa. Hinta 60 euroa.
- Opel Record 1700 ym. Solex 35 PDSIT 1-kurkkuinen pystykaasutin. Tässä mukana sekä uusi että vanha malli kohokammion tiivisteestä. 5-ruuvin tiiviste osuu yleensä 60-luvulle ja 6-ruuvinen 70-luvulle. Hinta 85 euroa
- Opel Ascona/Manta A Solex 32 DIDTA. 2-kurkkuinen pystykaasutin. Huoltosarjassa pumpun kalvo, toinenkin kalvo, neulaventtiili 200 ja tiivisteet. Kannentiivisteeseen kaksi vaihtoehtoa. Hinta 85 euroa.
- Porsche 356. Solex 32 PBIC. Solex 1-kurkkuinen SX251. Huoltosarjan hinta yhdelle kaasuttimelle euroa.
- Porsche 356. Zenit 32 NDX. Huoltosarja kahdelle 2-kurkkuiselle kaasuttimelle. Hinta yhteensä 170 euroa.
- Porsche 912, 356. Solex 40 PII-4 made in Germany. 2-kurkkuinen pystykaasutin. Huoltosarjassa kalvo neulaventtiili ja tiivisteet. Kuvassa yhden kaasuttimen osat. Ei saatavilla tällä hetkellä.
- Renault 8, 10, sekä R16 1100. Solex 32 DISTA ja 32 DITA kaasuttimelle. Hinta 45 euroa.
- Renault 5 GT turbo. Solex 32 DIS. Laaja huoltosarja turbon painepuolen kaasuttimelle. Mukana myös lämmöneristelevy kaasuttimen alle. "Bakeliitti" sekä muut tiivisteet. Kohokammion tiiviste on tukevaa kumia. Kolme kalvoa sekä 170 kokoinen neulaventtiili. Hinta 95 euroa.
- Volvo 200/700 ym Solex "Cisac" 28/34 ja 34/34 Z10 ja Z11 mallit. Huoltosarjassa neulaventtiili, 3 kalvoa, ja tiivisteet. Mukana 3 erilaista kohokammion kannentiivistettä, eli tämä SX280 sarja pyrkii kattamaan yleisimmät Cisac mallit. Ryypyn kevennyskalvossa on kuitenkin eroja. Sarjassa on mukana kalvo jonka varsi on pyöreä. Ei sovi levymallisen varren paikalle, vaikka kalvo onkin muuten sama. Tärkeimmät osat, eli neulaventtiili, ja kiihdytyspumpun kalvo ja kannentiiviste sopii aina vuosimallista -85 alkaen. Vanhemmassa korkeassa Cisacissa on erilainen kannentiiviste. Toimitusaika yleensä 2-3 viikkoa. Sarjan hinta 85 euroa.
- VW Kupla ym. Solex 30 PICT. Mallit PICT 1, 2, ja 3. Ei sovi PICT-4 malliin. Huoltosarjassa kiihdytyspumpun kalvo, toinen kalvo, neulaventtiili ja tiivisteet. Varmista kalvon mitat. 4-ruuvia ja ruuvien etäisyys keskeltä keskellä noin 27mm suoralta sivulta ja n.38mm ristiin mitattuna. PICT-4 mallissa jako on paljon suurempi. Tavallista laadukkaampi sarja. Made in Italy. Huoltosarjan 541 hinta 75 euroa.
- VW Kupla, Golf 1100 vm.-78, Audi 50 ym. Solex 31 PICT. Made in Italy. Huoltosarjan 523 hinta 65 euroa.
- VW ym. Solex 31 PIC, Solex 34 PICT-5. Laaja sarja jossa vaikuttaisi olevan kahteen kaasutinmalliin osat. Vertaa aina omien osien sopivuutta kuvaan. Sopivuuksia listataan mm Kupla 1303, Polo ja Golf 1,5 ja pienemmät. VW paku 1900. Huoltosarjan 936 hinta 95 euroa.
- VW Solex PICT 4 kiihdytyspumpun kalvo. Nyt saatavilla kalvo erikseen. Pulttijako yhdeltä sivulta 37mm. Ristiin 52mm. Kalvon sivun leveys 46-47mm. Tapin korkeus 16mm. Vasta 20 vuotta saatu myydä ei-oota. Nyt suoraan hyllyllä. Made in Italy. Hinta 15 euroa kpl, tai 20 euroa 2 kpl.
- Solex 40 DDH. Huoltosarja Made in Italy, kahdelle DDH kaasuttimelle. Vanhat Italialaiset vaakaimukaasarit ilman kuulalaakereita. Ei sovi japanilainen DDH. Saksalaisen DDH:n kanssa sarjasta sopii kalvot, neulat ja useita tiivisteitä. Huoltosarjassa tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Hinta 115 euroa sisältää osat kahdelle kaasuttimelle.
- Solex 40, 45 ADDHE. Huoltosarja Made in Italy, kahdelle italialaiselle ADDHE kaasuttimelle. Huoltosarjassa tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Kalvon tapissa ei ole uraa. Hinta 95 euroa sisältää osat kahdelle kaasuttimelle.
- Solex 40, 45 ADDHE. Huoltosarja Made in Italy, kahdelle italialaiselle ADDHE kaasuttimelle. Huoltosarjassa tiivisteet, kalvot, 1.6 neulaventtiilit. Kalvon tapissa on ura. Hinta 125 euroa sisältää osat kahdelle kaasuttimelle.
ZENITH
Zenith ja Solex ja Strömberg ja Pierburg menevät merkkeinä osittain päällekkäin. Ellet tästä löydä omaasi katso myös kohta Solex, sekä muut, tai kysy meiltä.
- Ford Cortina Mk1 ja Mk2 Zenith 33 ja 36 VN kaasuttimella. Huoltosarja ZE502, hinta 95 euroa. Tilaustavaraa.
- Land Rover 2250cc 67-83, Bedford CF, Hilman, Talbot, Vauxhall 1800-2300 ym. Zenith 36 IV ja IVN. huoltosarja. Mukana tiivisteet ja neulaventtiili. Hinta 55 euroa.
- Mercedes 230 ym Zenith 35/40 INAT. 2-kurkkuinen pystykaasutin. Huoltosarjassa 2 kalvoa, 1 pumpun kumi, neulaventtiili ja tiivisteet. Yhden kaasuttimen sarjan hinta euroa.
- Porsche 911 6-koneen huoltosarja kahdelle 3-kurkkuiselle Zenith 40 TIN kaasuttimelle. Sarjassa 6kpl kiihdytyspumpun kalvoja, 4 kpl neulaventtiileitä sekä kaasuttimen tiivisteet sekä tiivisteet imusarjaa ja ilmanputsaria vasten. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Kahden kaasarin huoltosarjan hinta yhteensä 220 euroa.
- Renault 4, 5. Zenith 32 IF. Huoltosarja 1-kurkkuiselle vakiokaasuttimelle. 32IF malleja on erilaisia. Tämä tarkoitettu ilmeisesti malliin 32 IF 7. Vertaa onko eroa neulaventtiilissä tai kannentiivisteessä. Vanhaa varastoa. Hinta 30 euroa.
MUUT
- Aisan. Mallit 87719 87741 87745. Toyota Corolla 2K,3K,4K vm -72 ja uudemmat. Ei sovi Corolla vm 67-71. Sopii myös Tercel 2A, 3A. Ei sovi Corolla 4A. Ei sovi Corolla 2A, 2E. Ei sovi Toyota 2T. Sarjan hinta 95 euroa. Toimitusaika 2-4 viikkoa
- Ford / Fomoco / Motorcraft / Autolite. 1-kurkkuinen kiinteäkurkkuinen vakiokaasutin Ford takavetoisissa 60-luvun lopulta ja 70-luvulta. Ainakin Kent, OHC ja V-4 koneet autoissa Capri, Cortina Mk1-4, Escort Mk1-2. Fiesta, Transit. Saab 96 V-4 1-kurkkuisella Fomoco kaasarilla vm 70 alkaen. Ei sovi Saab 96 Super jossa 2-kurkkuinen, eikä Saab vm -69 jos 1-kurkkuinen Solex PDSIT. Huoltosarjassa on kiihdytyspumpun kalvo, neulaventtiili ja kolme erilaista kohokammion tiivistettä. Hinta 85 euroa.
- Fomoco V.V. muuttuvakurkkuinen Ford etuvetoisista ja Sierra. Huoltosarjassa iso kalvo, pienempi kalvo, kumikärkinen neulaventtiili, tiivisteet. Ei saatavilla tällä hetkellä. Toimitusaikaa ei tiedossa.
- Hitachi DCG 306. Datsun 1000 68-70. Datsun100A, 120A, Sunny 1200, 140Y, 150Y. Nissan, Mazda 1300 71-77, Mazda 323 77-80, Honda Civic 73-79. Hinta 145 euroa.
- Keihin DA76B. Honda Civic 1335 82-, 1500 75-78, Accord 76-81. Prelude 77-83. ja Rover 213 84-. Huoltosarjan hinta 140 euroa.
- Mitsubishi huoltosarja. Ei täsmätietoa sopivuudesta. Ilmeisesti Mikuni 1970-1980-lukua. Vaikuttaa Solex DIDTA tyylin kaasuttimelta. Huoltosarja on vanhaa varastoa. Made in Japan. Neulaventtiilin kierre päältä 10mm. Kiihdytyspumpun kalvon reikäjako yhdeltä sivulta 25mm. Kalvon tapin halkaisija 7mm. Kuvan sarjan hinta 50 euroa.
- Strömberg CD 150. Saab, Vauxhall ym. Huoltosarja CD028 yhdelle kaasuttimelle. Sarjassa neulaventtiili, tiivisteet ja iso kalvo, kuten alla 175 sarjassa. Sarjan hinta 75 euroa.
- Strömberg CD 175. Englantilaiseen kaasuttimeen. Varmista että kaasarisi on oikeasti tehty englannissa. Valmistusmaa lukee kaasuttimen päällä. CD175 kaikki ei ole englantilaisia. Tässä neulaventtiilin kierre päältä mitattuna n 11mm. Uudemmassa saksalaisessa se on jotain muuta. Tämä sarja sopii aina Volvo 140 sarja sekä 200-sarja vain osittain. Saab kaikki Made in Britain 175 CD. Range Rover, Sunbeam Avanger, Jaguar E-type ym. Huoltosarja yhdelle kaasuttimelle. Sarjassa kohokammion neulaventtiili, tiivisteet ja iso kalvo. Sarjan hinta 65 euroa kpl tai 120 e /2kpl.
- Strömberg CDUS 175. Saksalainen kaasutin. Volvo 200-sarja (-77) -80 alkaen, 300-sarja, Saab ym. Huoltosarja CD034 yhdelle kaasuttimelle. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Hinta 95 euroa.
- Strömberg CDTU 175. Mercedes. Huoltosarja CD031 yhdelle kaasuttimelle. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Hinta 95 euroa.
- SU HS4. Monet Minit (ei kaikki), Morris 1300 ym, Triumph. HS4 on 1,5" kaasutin. Yhden kaasarin huoltosarja 65 euroa. Kahden kaasarin sarja 90 euroa.
- SU HS6. Volvo Pyhimys 63-68, Sport, Rover 2000-3500, Triumph TR4, Vauxhall ym. HS6 on 1,75" kaasutin. Sarjassa on tiivisteet ja kumikärkinen neulaventtiili. Yhden kaasarin sarja 45 euroa. Kahden kaasarin sarja 80 euroa.
-Pierburg 2B4. BMW 1.8 vm 80-83. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Huoltosarjan hinta 115 euroa.
- Pierburg 2E2 ja 2E3. Huoltosarjassa ZE511 on tiivisteet, neulaventtiili, 2 kalvoa, 2 erilaista kumikärkista neulaa sekä pyöreän reilun sentin kokoisen kumin jossa kumitappi keskellä. Hinta 95 euroa.
- Pierburg 2E2. VW Golf ym. Erona ylempään sarjaan tässä on vain yksi neulaventtiili. Muuten samat. Huoltosarjan hinta 85 euroa.
- Pierburg 1B3. Huoltosarjassa on tiivisteet, kalvo, 3 erilaista neulaventtiiliä. Ilmeisesti mallit 1B1, 1B2, 1B3. Sopivuus VW, Audi. Hinta 85 euroa.
- Pierburg 1B. Huoltosarjassa tiivisteet, kalvo sekä 1 neulaventtiili. Ilmeisesti malliin 1B3. Vertaa sopivuus. BMW/Audi/VW. Vanhaa varastoa. Muutama sarja vielä jäljellä. Hinta 30 euroa.
- Varajet 2. Opel. Huoltosarjassa runsaasti tiivistetavaraa. Useampi vaihtoehtoinen kannentiiviste, neulaventtiili ja pumpun männän tiiviste sekä o-renkaita, prikkoja ja kuulia. Toimitusaika 2-4 viikkoa. Hinta 95 euroa.
- Lada. Takavetoisten venäläiseen Ozone kaasuttimen huoltosarja jossa mukana tiivisteet, pumpun kalvo ja neulaventtiili. Kannentiiviste on erilainen kuin Weberissä. Suoraan varastosta. Made in EU. Huoltosarja hinta 45 euroa.
- Polonez. Puolan Polmo kaasarin huoltosarja. Tilauksesta. Hinta keskivertoa halvempi, euroa.
* Bensapinnan säätö Weber vaakaimukaasareissa. Mallit DCOE ja DCO. Kantta ei laiteta ylösalaisin, vaan mitataan pystyasennossa kohon ja kannentiivisteen väli. Neulaventtiilin kuulaa ei paineta kasaan, vaan koho hakee itsestään oikean paikkansa kun kantta pitää pystysuorassa. Muovikoholle väli 12mm ja messinkikoholle 8mm.
(Ainoa poikkeus tähän mittaan on jos vanhaan messinkoholle tarkoitettuun kanteen on vaihdettu jälkeenpäin muovikoho. Silloin kumpikaan näistä arvoista ei ole oikea. Muovikohoille tarkoitetut kannet tunnistaa powerjet "siivekkeistä", eli on kohoumat etureunoissa. 40-45 DCOE kaasareissa mallinumerot 149-152 ja kaikki DCO isorunkoiset on aina olleet muovikoholla. Alle 100 mallinumeroiset 40-45 DCOE:t on aina lähteneet tehtaalta messinkoholla. Kohon akselin etäisyys kannesta muuttui samalla kun koho vaihtui muoviin.)