Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Pikatiedote


Marraskuussa tavoitat sähköpostilla.  Teemme etätöitä.  Useimmat tilaukset saadaan toimitettua,  vaikka kivijalkauppa on kiinni.

 

Dellorto DHLA varaosat ja säätöosat

DellortoKylttiDellorto40DHLAkoko480DHLAPurkukuvaOikeatNumerot
- Dellorton autokaasuttimien valmistus on loppunut jo 1990-luvulla. Varaosia ja säätöosia on kuitenkin edelleen melko hyvin saatavilla. Joitakin alkuperäisiä osia on edelleen saatavilla tehtaalta, mutta myös entistä enemmän osaa on tarjolla uustuotantona, tarvikkeena. Valitettavaa on että tarvikeosat ovat usein kalliimpia kuin alkuperäiset aikoinaan, eivätkä tarvikkeet yleensä ole yhtä hyvää laatua. Siksi käytettyjen osien listassa jotkut alkuperäiset käytetyt voivat maksaa saman tai enemmän kuin uudet nykyosat. Aivan kaikkea ei kuitenkaan enää saada. Esimerkkejä osista joita ei ole saatavilla ollenkaan, tai inhimilliseen hintaan, on DHLA kohokammion kansi, sekä DHLA kiihdytyspumpun käyttötanko, kierretanko. Myös synkkavivut ovat loppumassa, ja hajottimien hinnat karkaamassa käsistä. Pitäkää siis synkronointi kohdallaan, ettei turhan takia sulateta hajottimia.

Vinkit Dellorton huoltoon: Kolme arkaa paikkaa Dellorton huollossa joihin kannattaa tarttua huolella ja ajatuksella.

Ensimmäinen arka paikka on kohon kiinnitys kanteen. Tähän törmää aina kun neulaventiili pitää uusia. Kohon akseli kannattaa naputella 2mm tuurnalla liikkeelle. Kannen se puoli jossa on halkio murtuu helposti jos akselia yrittää työntää ruuvimeisselillä tms. Halkiota ei kannata yrittää taivuttaa auki tai puristaa enemmän kiinni. Lopputulos on aina murtunut jos siihen koskee. Kohokammion kanttakaan ei enää saada uutta. Murtuneen kannen voi pelastaa käyttöön muuraamalla kemiallisesta metallista paakun murtuneen palan paikalle tukemaan akselia. 

Toinen on kiihdytyspumpun kerretanko alhaalla joka käyttää kalvoa. Kierretankoja ei enää saa, eli sitä ei kannata katkaista. Jossain malleissa tangossa on yksi nylockmutteri on ongelmaton, mutta toisissa kaksi mutteria lukittu toisiaan vasten ( purkukuvan 69 ja 70) ja tämä malli katkoo tankoja jos ei ensin löystä mutteria toisesta. Käytä siis kahta kiintoavainta niin että alempaa mutteria tuetaan paikallaan ja ylempi avataan. Kasauksessa säätö niin että mutterin läpi tankoa näkyy 2-3mm.

Kolmas kohta joka joskus teettää tuskaa on jumissa oleva seoksen säätöruuvi. Vain messinkiruuvi hienokierteellä jää käytön ja rasvan puutteesta jumiin. Ensin puhdistus ja irrotusöljyä, ja vastan sitten kääntöä, ja kääntö aina ensin kiinnipäin. Suunta kiinni on puhtaalla kierteellä ja sinne liikkuu helpommin. Kun ruuvi lähtee liikkeelle, sen saa paremmin öljyttyä ja houkuteltua vähän kerrallaan ulos. Voima ei lohduta koska pehmeä messinkiruuvin kanta antaa periksi ja pyöristyy tai murtuu. Jos kanta on ehjä, pidä se ehjänä. Kärsivällisyydellä jumiutuneen seosruuvin saa lähes aina ulos. Poraaminen ei onnistu juuri koskaan, vaan kantavikaiseen on pätevämpää sahata tai koneistaa uusi ura ruuvimeisseliä varten. Tämän takia niin monessa Dellortossa on sahauksen urat seosruuvin kotelossa.



* Käytettyjä osia.

MYYTÄVÄNÄ käytettyjä. Vanha alkuperäinen on usein laadukkaampi kuin tämän päivän uustuotanto, mutta myös halvempia sattumia osuu usein kohdalle:

DSC 0780
- Porattu DHLA seosputkisarja. 7772.6. Vaakaimun alkuperäiset putket joihin tehty lisää reikiä ylös. Kuvassa yllä. 4 kpl yhteensä 40 euroa.
DHLAsuutinkansia
- Suutinkansi DHLA muovia. Vanha ehjä alkuperäinen. Enemmän tai vähemmän haalistunut ja likainen. Näitä on nähty maalattunakin jos haluaa siistiä. Hinta uuden paperitiivisteen kanssa 5 euroa kpl. Ruuveja ei löydy, mutta kierre on aina millinen.
DHLAsuutinkansiWanha
- Suutinkansi DHLA alumiinia vanhaan vapariin. Ei turbolle. 70-luvun malli entisöintiin, ja tyypeille jotka eivät muovia katsele. Hinta 25 kpl, tai 40 euroa pari.
- Kurkku 45/48 DHLA 40 ja 41 alkuperäinen. Muutama sarja kumpaakin löytyy. Hinta 15 euroa kpl.
- Hajotin 40 DHLA nro3. Alkuperäinen käytetty neljän sarja yhteensä 100 euroa, tai 50 euroa kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.12 hinta 10 euroa kpl. Löytyy 8 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.6 hinta 80 euroa yhteensä 4 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.10 hinta 40 euroa 4 kpl.
- ilmasuutin DHLA/DRLA/DHLB, käytetty alkuperäinen koko 210. 4 kpl yhteensä 10 euroa tai 8 kpl 15 eurolla.
- ilmasuutin, DHLA/DRLA/DHLB käytetty alkuperäinen koko 240. 4 kpl yhteensä 5 euroa.

suutintulkit300
Taas tarjolla uusia: Suutintulkki. Kaasuttimien suuttimien mittaamiseen. Tällä voit varmistaa täsmääkö koko siihen mitä kyljessä lukee vai onko joku aiempi omistaja käynyt poralla säätämässä. Kahta eri kokoa tarjolla. Pienemmässä tulkissa on koot 045-150. Suuremmassa koot 150-300. Made in Germany ! Silti malttia voiman käyttöön. Pienimmät koot irtoaa muovikannastaan liialla voimankäytöllä. Yli 15 vuotta pajan käytössä ollut tulkki on hukannut muutaman piikin 045-055 suunnalta. Hinta 40 euroa kpl, tai 70 euroa pari.

Hajoituskuva

 
Osa

nro

Nimike Hinta
- Huoltosarja2xDHLAbritti300
Huoltosarja kahdelle DHLA kaasuttimelle. Sisältää tiivisteet ja pumpun kalvot. Neulat 150 metallikärkiset. 150 neulaventtiilit riittää tehoissa noin 120-130 hp/kaasutinpari. Huoltosarjojen hinta  105 euroa.
105 euroa
  Huoltosarja2xDHLA300
Huoltosarja kahdelle DHLA kaasuttimelle. Sisältää tiivisteet ja pumpun kalvot. Kohokammion kannentiivisteet on kumia. Sopii siis turbolle, vaparikin pysyy siistimpänä näillä tiivisteillä. Neulat 200 metallikärkiset. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa n 300 hp/pari. O-renkaita on yleensä liikaa. Huoltosarjojen hinta 105 euroa kahdelle kaasarille.
105 euroa
  ilmanputsarintiiviste
Tiiviste kaasarin ja ilmanputsarin väliin. Tukevaa paperia. 40mm kaasarille. Yhden kaasarin tiiviste 8 euroa.
8 euroa
  paperitiivisteetDCOEimusarja300
Paperitiiviste kaasarin ja imusarjan väliin. Esim Alfa Romeo, jossa paksut värinäkumit, tai turboasennukseen. Yleensä käytetään värinänvaimennusta, eli useimpiin kohteisiin nämä eivät ole sopivat. Neljän tiivisteen sarja yhteensä 15 euroa.
15 euroa / 4 kpl.
1 kurkku 40 DHLA. Saatavilla koot 28-36mm. 25 euroa
1 varaosatDHLAkurkku
kurkku 45-48 DHLA. Saatavilla koot 34-42mm.
25 euroa  kpl
2 hajotin 40 DHLA. Käytettyjä satunnaisia jäljellä.  
2 hajotin 45-48 DHLA. Uudet loppu.  
3 pääsuutin. Saatavilla koot 110-230 väliltä. 8 euroa kpl
4 joutokäyntisuutin. 45-75 välillä. 8 euroa kpl
5 kiihdytyspumpun suutin. Koot 33-70. Hinta 14 euroa kpl. Neljän sarja 46 euroa. 14 euroa kpl
6 rikastimen suutin. Käytettyjä löytyy  
7 varaosatDHLAseosputket
seosputki
23 euroa kpl
8 rikastimen seosputki. Käytettyjä löytyy.  
9 lisäilmasuutin. Saatavilla koot 110-230 välillä. 8 euroa kpl
11 varaosatDHLAneulat
neulaventtiili, metallikärki 200. Käyttökelpoinen tarvike. Neulaventtiilin käyttöikä oikeilla paineilla (maks 0.20 bar) on noin 10 vuotta. Ylipaineilla saattaa tulvia yli heti tai hetken päästä. Kun tarvitset neulaventtiilin, harkitse olisiko huoltosarja paremmin paikallaan.
15 euroa kpl
11 Neulaventtiili. Alkuperäinen. Kumikärki. Kuvassa vasemmalla. Tällä hetkellä loppu. 25 euroa kpl
11 Neulaventtiili 250 alkuperäinen metallikärkinen. Tällä hetkellä loppu. 25 euroa kpl
12 kaasuläppä.40 löytyy, 45 koko loppu.  
13 koho. Uudet loppu, joitakin käytettyjä voi löytyä. Loppu.
19 Kaasuttimen kansi. Tyhjä. Ei enää saatavilla. Loppu
20 Kohokammion kannentiiviste. Paperi. 8 euroa kpl
21 DHLAsuutinkansiaKoko300
suutinkansi muovia. Käytettyjä 5 euroa kpl. Hintaan kuuluu mukaan uusi paperitiiviste. Ruuveja ei löydy.
 
21 DHLAsuutinkansiWanhaKoko300
suutinkansi alumiinia vanha vapaastihengittävän malli 70-luvulta. Hintaan kuuluu uusi paperitiiviste. Ruuveja ei löydy. Käytetty 25 euroa kpl, tai 40 euroa pari.
 
21 turbon suutinkansi alumiinia letkukierteellä kpl
25 Turbon suutinkannen kumitiiviste. kpl
25 suutinkannen paperitiiviste 1 euroa kpl
54 by-pass ruuvi  teräs  
55 seosruuvin o-rengas  
56 tulpparuuvi messinkiä  
58 varaosatDHLAseosruuvi
joutokäynnin seosruuvi, messinki M7x0.50. Yleisempi malli. Seosruuvin hinta 14 euroa. yhdessä jousen, prikan ja O-renkaan kanssa 16 euroa.
14 euroa kpl
58 Joutokäynnin seosruuvi. Teräsruuvi M5 kierteellä. Vanhempi malli. Seosruuvin hinta 17,50 e kpl.  
59 seosruuvin jousi  
60 seosruuvin prikka  
61 varaosatKuulalaakeri
kuulalaakeri. kestovoideltu tai avoin. Hinta 45 euroa pari, tai 80 euroa/4kpl.
45 euroa pari
64 varaosatDHLAsynkkavivutVolvoTvaraosatDHLAvaijerikaarivipuT
kaasuvipu, ollut aikoinaan useita erilaisia. Jäljellä enää satunnaisia. Kuvan malleista toinen puolisko kummastakin loppu. Hinta 25 e/vipu.
25 euroa kpl
65 lukkolevy mutteria varten 2 e kpl
66 Mutteri akselin päätyyn 2,50 e kpl
71 Jousi pumpun kalvon alle 7 e kpl
72 varaosatDHLAkalvo2
kiihdytyspumpun kalvo. Jos kaasarit on olleet 10 vuotta käyttämättä, vaihda valmiiksi uudet kalvot. Vanhat ehjät kuivuneet ei kestä kuin hetken. Kalvon käyttöikä nykybensalla on noin 10 vuotta. E85 kanssa kannattaa seurata aktiivisemmin ja vaihtaa varmuuden vuoksi viiden vuoden välein. Kun kalvo alkaa vuotamaan, se valuttaa polttoaineet ulos. Tilanne jota ei kannata odottaa, varsinkaan jos alla sattuu olemaan pakosarjaa tai vaikka virranjakajaa. Harkitse olisiko huoltosarja paremmin paikallaan kuin pelkät kalvot. Neulaventtiilin käyttöikä oikeilla paineilla on myös 10 vuoden luokkaa.
15 euroa kpl
76 VaraosatDHLApohjanTiiviste
Tiiviste kaasarin alle runkoa vasten. Hinta 5 euroa kpl.
5 euroa kpl
80 läpän ruuvi -
84 palautusjousi läppäakselille 10 e kpl.



liitin
* Alipaineliitin synkkamittaria tai virranjakajaa varten. Kierre M5. Sopii Suoraan niihin Webereihin joissa paikka on valmiina sekä kaikkiin Dellorton DHLA ja Solexin ADDHE ja DDH malleihin. Monissa muissakin kaasareissa ja läppärungoissa on valmiina paikka alipaineliittimelle. Ellei valmista paikkaa ole, sen voi tehdä synkkamittaria varten myös imusarjaan. Virranjakajaa varten alipaine pitäisi ottaa kaasuläpän kohdalta. Liittimen hinta 8,50 e kpl. Nyt tarjolla myös kumitulppa liittimen sulkemiseen silloin kun sitä ei käytetä. Sopii kaasarin alipainelähtöön virranjakajaa varten tai synkkaliitimiin. Kumitulpan hinta 4 e kpl. Liittimen hinta 8,50 e kpl. Nyt kohdalla erä käytettyjä vastaavia 4 e kpl.

dhla
* Paineistussarja jolla muutataan tavalliset Dellortot sopimaan turbokäyttöön. Kuvassa kahden DHLA kaasuttimen paineistussarja jolla voidaan muuttaa tavalliset DHLA:t turbon painepuolelle sopiviksi. Sarja sisältää mm kumikärkiset 225 neulaventtiilit ja kaiken mikä kuvassa näkyy. Paineistettu Dellorto selviytyy hyvin noin 1 bar ahtopaineista.  Sarjan hinta kahdelle kaasuttimelle 185 euroa. Yhdelle kaasuttimelle 105 euroa. molemmat LOPPU tällä hetkellä.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puhelimesta 0400-911356 ei
marraskuussa tavoita aina.
Sähköpostilla tavoittaa.

Kivijalkamyymälä
on avoinna pyydettäessä.  
Ei jatkuvaa päivystystä.
Sovitaan aikataulut. Tervetuloa!

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postiosoite: Jussinpellontie 2
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523