Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Pikatiedote


Olemme lomalla. Klikkaa lisätietoja.

Dellorto DHLA varaosat ja säätöosat

DellortoKylttiDellorto40DHLAkoko480DHLAPurkukuvaOikeatNumerot
- Dellorton autokaasuttimien valmistus on loppunut jo 1990-luvulla. Varaosia ja säätöosia on kuitenkin edelleen melko hyvin saatavilla. Joitakin alkuperäisiä osia on edelleen saatavilla tehtaalta, mutta myös entistä enemmän osaa on tarjolla uustuotantona, tarvikkeena. Valitettavaa on että tarvikeosat ovat usein kalliimpia kuin alkuperäiset aikoinaan, eivätkä tarvikkeet yleensä ole yhtä hyvää laatua. Siksi käytettyjen osien listassa jotkut alkuperäiset käytetyt voivat maksaa saman tai enemmän kuin uudet nykyosat. Aivan kaikkea ei kuitenkaan enää saada. Esimerkkejä osista joita ei ole saatavilla ollenkaan, tai inhimilliseen hintaan, on DHLA kohokammion kansi, sekä DHLA kiihdytyspumpun käyttötanko, kierretanko. Myös synkkavivut ovat loppumassa, ja hajottimien hinnat karkaamassa käsistä. Pitäkää siis synkronointi kohdallaan, ettei turhan takia sulateta hajottimia. Myös E85 muutos. Laskemme etanolille sopivat säädöt autoosi.

Vinkit Dellorton huoltoon: Kolme arkaa paikkaa Dellorton huollossa joihin kannattaa tarttua huolella ja ajatuksella.

Ensimmäinen arka paikka on kohon kiinnitys kanteen. Tähän törmää aina kun neulaventiili pitää uusia. Kohon akseli kannattaa naputella 2mm tuurnalla liikkeelle. Kannen se puoli jossa on halkio murtuu helposti jos akselia yrittää työntää ruuvimeisselillä tms. Halkiota ei kannata yrittää taivuttaa auki tai puristaa enemmän kiinni. Lopputulos on aina murtunut jos siihen koskee. Kohokammion kanttakaan ei enää saada uutta. Murtuneen kannen voi pelastaa käyttöön muuraamalla kemiallisesta metallista paakun murtuneen palan paikalle tukemaan akselia. 

Toinen on kiihdytyspumpun kerretanko alhaalla joka käyttää kalvoa. Kierretankoja ei enää saa, eli sitä ei kannata katkaista. Jossain malleissa tangossa on yksi nylockmutteri on ongelmaton, mutta toisissa kaksi mutteria lukittu toisiaan vasten ( purkukuvan 69 ja 70) ja tämä malli katkoo tankoja jos ei ensin löystä mutteria toisesta. Käytä siis kahta kiintoavainta niin että alempaa mutteria tuetaan paikallaan ja ylempi avataan. Kasauksessa säätö niin että mutterin läpi tankoa näkyy 2-3mm.

Kolmas kohta joka joskus teettää tuskaa on jumissa oleva seoksen säätöruuvi. Vain messinkiruuvi hienokierteellä jää käytön ja rasvan puutteesta jumiin. Ensin puhdistus ja irrotusöljyä, ja vastan sitten kääntöä, ja kääntö aina ensin kiinnipäin. Suunta kiinni on puhtaalla kierteellä ja sinne liikkuu helpommin. Kun ruuvi lähtee liikkeelle, sen saa paremmin öljyttyä ja houkuteltua vähän kerrallaan ulos. Voima ei lohduta koska pehmeä messinkiruuvin kanta antaa periksi ja pyöristyy tai murtuu. Jos kanta on ehjä, pidä se ehjänä. Kärsivällisyydellä jumiutuneen seosruuvin saa lähes aina ulos. Poraaminen ei onnistu juuri koskaan, vaan kantavikaiseen on pätevämpää sahata tai koneistaa uusi ura ruuvimeisseliä varten. Tämän takia niin monessa Dellortossa on sahauksen urat seosruuvin kotelossa.



* Käytettyjä osia.

MYYTÄVÄNÄ käytettyjä. Vanha alkuperäinen on usein laadukkaampi kuin tämän päivän uustuotanto, mutta myös halvempia sattumia osuu joskus kohdalle. Nyt tarjolla 30 vuoden aikana kertyneitä kummallisuuksia. Käytettyjä sattumia kerätään tarjolle:


DHLAsynkkavipuKaytetty
- Dellorto DHLA synkkavipu. Käytetty alkuperäinen. Tämä on se korkeampi vaihtoehto. Akselin keskeltä säätöruuvin keskelle etäisyys noin 31-32mm. Matalampaakin on olemassa, mutta ei kohdalla. Hinta 20 euroa. Näitäkään ei enää saada uusia.


alipaineletkuntasaaja640
-  Virranjakana alipaineletkuun tasaajaventtiili. Anti pulse valve. Tasaa sykkivää alipainetta. Alfa Romeo käyttää tätä aina tuplakaasareiden kanssa. Vaihtoehtona on ottaa alipaine kaikista kurkuista niin silloinkin alipaine on tasaisempaa ja tätä ei tarvita. Alfan käytettyjä venttiileitä. Hinta 10 euroa kpl.


alipaineliittimet
- alipaineliittimia M5 kierteellä. Kaikissa Dellortoissa on paikka seosruuvin vieressä synkkamittarin alipaineliitäntää varten. Käytettyjä. Uusia liittimiä ei enää saada. Kierre M5. Virranjakajaa varten alipaine pitäisi ottaa kaasuläpän kohdalta. Liittimen hinta 10 euroa kpl tai 20 euroa / 4 kpl.


DHLApohjanPalikat
- DHLA pumpun ja rungon välissä oleva osa. Ainakin kolmea erilaista löytyy. Tämä usein hapettuu yläpinnaltaan. Edullisesti hyväkuntoinen käytetty. 10 euroa kpl.


DellortoDHLAkalvonkansijavipu
- DHLA vanhan mallin kiihdytyspumpun kalvon kansi ja vipu. Muitakin malleja löytyy. Tämän hinta 10 euroa.


DHLA30PumpunOsatSivulta
-  DHLA kiihdytyspumpun kalvon kansi numerolla 30, vipu ja kierretanko ja siihen kuuluva jousi läppäakselille. Käytetty ehjä siistimätön osa. Hinta 45 euroa.



DHLAnumeroimatonPumpunMekanismi
- DHLA kiihdytyspumpun kalvon kansi, välipohja, vipu ja kierretanko ja siihen kuuluva jousipari läppäakselille. Malli jossa ei ole numeroa kannessa ja akselille kaksi paikkaa. Lasikuulapuhallettu ja hyvässä kunnossa. Hinta 65 euroa.



DHLAnumeroimatonPumppuPari
- Parit. DHLA kiihdytyspumpun kalvon kansi, välipohja, vipu ja kierretanko ja siihen kuuluva jousipari läppäakselille. Malli jossa ei ole numeroa kannessa ja akselille kaksi paikkaa. Toinen lasikuulapuhallettu ja toinen ei. Hinta 90 euroa pari.


DHLArikastinPiston3
- DHLA rikastimen mäntä. Käytetty ehjä. 3 eri mallia. Hinta männälle 10 euroa kpl. Männän päälle jousi 5 euroa.


DHLAryypynakselit
- DHLA rikastimen männän käyttövipu. Kahta mallia. Hinta käytettynä 10 e kpl.



DHLArikastimenseosputki
- DHLA rikastimen seosputki numero 3 ja suutin koko 80. Käytetty alkuperäinen yhdistelmä 10 euroa tai kahden kaasarin osat kuvassa yhteensä 15 euroa.


DHLArikastinvaijerinvipu
-DHLA rikastimen vaijerin kiinnitysvipu. Hinta 10 e kpl.


DHLAkppunnus
- DHLA kiihdytyspumpun kanavassa kuulan päällä olevan messinkipunnus. Ainakin kolmea eri mallia. Hinta käytettynä 5 e kpl.


DHLAtulppia
- DHLA peitetulppia. Progressioreikään ja pumpun kanavaan. Useita erilaisia. Varmista kierteen halkaisija. Hinta 4 kpl 10 eurolla.


DHLAkohonumero2
- DHLA koho nro2. Käytetty. Sopii kaikkiin DHLA malleihin. Tätäkään ei enää saada uutena. Dellortossakin bensapinnan säätö mitataan kohon yläreunan ja kannen välistä kun kansi on pystyssä, eikä ylösalaisin. Mitta koholle numero 7298.2 on 16,5-17mm. (Koho 1 säätö 14,5-15,0. Koho 3 14,0-14,5mm) Hinta 20 euroa kpl.


DHLAandDRLAmainjets130
- Dellorto DHLA ja DRLA 130 kokoisia alkuperäisiä käytettyjä ja tarkistusmitattuja pääsuuttimia. Kaikissa Dellorton inc-merkki. Nämä on paremmin paikalleen sopivia ja mittatarkempia kuin uudet. 4 kpl 16 euroa, tai 6 kpl 24 euroa.


DHLAsuutinkansia
- Suutinkansi DHLA muovia. Vanha ehjä alkuperäinen. Enemmän tai vähemmän haalistunut ja likainen. Näitä on nähty maalattunakin jos haluaa siistiä. Hinta uuden paperitiivisteen kanssa 5 euroa kpl. Ruuveja ei löydy, mutta kierre on aina millinen.


DHLAsuutinkansiWanha
- Suutinkansi DHLA alumiinia vanhaan vapariin. Ei turbolle. 70-luvun malli entisöintiin, ja tyypeille jotka eivät muovia katsele. Hinta 25 kpl, tai 40 euroa pari.


4548DHLAkurkut
- Kurkku 45 ja 48 DHLA kurkkuja. Kuvan lajitelma. Yhteen kaasariin vaihtoehtoja. 2 kpl kutakin kokoa. Osa käytettyjä, osa vanhaa varastoa.  Koot 34, 37, 38 ja 41. Kaikki muut alkuperäisiä. Yksi 38 on uustuotantoa, mutta kehtaa laittaa aidon rinnalle. Myydään myös pari kerrallaan jolloin parin hinta 40 euroa. Kaikki kerralla edullisemmin, silloin keskihinta 10 euroa kpl, eli yhteensä 80 euroa.

- Kurkku 40 DHLA 28 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 80 euroa.
- Kurkku 45/48 DHLA 40 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 60 euroa.
- Kurkku 45/48 DHLA 41 alkuperäinen. 4 kpl yhteensä 40 euroa.
- Hajotin 40 DHLA nro1. Alkuperäinen käytetty neljän sarja yhteensä 100 euroa, Löytyy 4 kpl ja myydään vain sarjana.
- Hajotin 40 DHLA nro3. Alkuperäinen käytetty neljän sarja yhteensä 100 euroa, tai 40 euroa kpl. Löytyy 6 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.5 hinta 40 euroa pari. Löytyy 2 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.7 hinta 80 euroa neljän sarja. Löytyy yhteensä 8 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.10 hinta 40 euroa neljän sarja. Löytyy 8kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.11 hinta 80 euroa neljän sarja. Löytyy yhteensä 8 kpl.
- Seosputki DHLA/DHLB. Käytetty alkuperäinen nro 7772.12 hinta 40 euroa neljän sarja. Löytyy 8 kpl.
- SEOSPUTKISTA UUTENA SAADAAN ENÄÄ NUMEROT 5 ja 6.
- ilmasuutin DHLA/DRLA/DHLB, käytetty alkuperäinen koko 210. 4 kpl yhteensä 10 euroa tai 8 kpl 15 eurolla.
- ilmasuutin, DHLA/DRLA/DHLB käytetty alkuperäinen koko 240. 4 kpl yhteensä 10 euroa.


suutintulkit300
* Suutintulkki. Kaasuttimien suuttimien mittaamiseen. Tällä voit varmistaa täsmääkö koko siihen mitä kyljessä lukee vai onko joku aiempi omistaja käynyt poralla säätämässä. Vain yhtä kokoa enää tarjolla. Tulkissa on koot 045-150. Made in Germany ! Hinta 40 euroa kpl.


Hajoituskuva

 
Osa

nro

Nimike Hinta
- Huoltosarja2xDHLAbritti300
Huoltosarja kahdelle DHLA kaasuttimelle. Sisältää tavalliset tiivisteet ja pumpun kalvot. Neulat 150 metallikärkiset. 150 neulaventtiilit riittää tehoissa noin 120-130 hp/kaasutinpari. Kahden kaasuttimen huoltosarjojen hinta 150 kokoisilla neuloilla 95 euroa.
95 euroa
  Huoltosarja2xDHLA300
Huoltosarja kahdelle DHLA kaasuttimelle. Sisältää tiivisteet ja pumpun kalvot. Kohokammion kannentiivisteet on kumia. Sopii siis turbolle, vaparikin pysyy siistimpänä näillä tiivisteillä. Neulat 200 metallikärkiset. 200 neulaventtiilit riittää tehoissa n 300 hp/pari. O-renkaita on yleensä liikaa. Huoltosarjojen hinta 95 euroa kahdelle kaasarille.
95 euroa
  ilmanputsarintiiviste
Tiiviste kaasarin ja ilmanputsarin väliin. Tukevaa paperia. 40mm kaasarille. Yhden kaasarin tiiviste 8 euroa.
8 euroa
  paperitiivisteetDCOEimusarja300
Paperitiiviste kaasarin ja imusarjan väliin. Esim Alfa Romeo, jossa paksut värinäkumit, tai turboasennukseen. Yleensä käytetään värinänvaimennusta, eli useimpiin kohteisiin nämä eivät ole sopivat. Neljän tiivisteen sarja yhteensä 15 euroa.
15 euroa / 4 kpl.
1 kurkku 40 DHLA. Saatavilla koot 28-36mm. Hinta 35 euroa kpl jos ostetaan 2 kerralla. 4 kpl kerralla 27,50 eli 110 euroa neljän sarja yhteensä 27,50-35 euroa kpl
1 varaosatDHLAkurkku
kurkku 45-48 DHLA. Hinta 35 euroa kpl kun ostetaan 2 kerralla. 4 kerralla kpl 27,50, eli 110 euroa neljän sarja yhteensä. Katso myös käytetyt kurkut.
15-35 euroa kpl
2 hajotin 40 DHLA. Käytettyjä satunnaisia jäljellä. Uusia ei saatavilla inhimilliseen hintaan.  
2 hajotin 45-48 DHLA. Uudet loppu.  
3 pääsuutin. Kysy myös käytetyt. 8 euroa kpl
4 joutokäyntisuutin. Kysy myös käytetyt. 8 euroa kpl
5 kiihdytyspumpun suutin. Kysy myös käytetyt. Hinta uudet 12 euroa kpl. Neljän sarja 40 euroa. 12 euroa kpl
6 rikastimen suutin. Käytettyjä löytyy  
7 varaosatDHLAseosputket
seosputki. Kysy myös käytetyt.
23 euroa kpl
8 rikastimen seosputki. Käytettyjä löytyy.  
9 lisäilmasuutin. Kysy myös käytetyt. 8 euroa kpl
11 varaosatDHLAneulat
Neulaventtiili, metallikärki 200. Käyttökelpoinen tarvike. Made in Italy. Neulaventtiilin käyttöikä oikeilla paineilla (maks 0.20 bar) on noin 10 vuotta. Ylipaineilla saattaa tulvia yli heti tai hetken päästä. Kun tarvitset neulaventtiilin, harkitse olisiko huoltosarja paremmin paikallaan.
15 euroa kpl
11 Neulaventtiili. Alkuperäinen. Kumikärki. Kuvassa vasemmalla. Tällä hetkellä loppu, eikä näillä näkymin lisää odotettavissa. 25 euroa kpl LOPPU
11 Neulaventtiili 250 alkuperäinen metallikärkinen. LOPPU LOPPU
12 kaasuläppä.40 löytyy, 45 koko loppu.  
13 koho. Uudet loppu, joitakin käytettyjä voi löytyä. Loppu.
19 Kaasuttimen kohokammion kansi. Tyhjä. Ei enää saatavilla. Loppu
20 Kohokammion kannentiiviste. Paperi. 8 euroa kpl
21 DHLAsuutinkansiaKoko300
suutinkansi muovia. Käytettyjä 5 euroa kpl. Hintaan kuuluu mukaan uusi paperitiiviste. Ruuveja ei löydy.
 
21 DHLAsuutinkansiWanhaKoko300
suutinkansi alumiinia vanha vapaastihengittävän malli 70-luvulta. Hintaan kuuluu uusi paperitiiviste. Ruuveja ei löydy. Käytetty 25 euroa kpl, tai 40 euroa pari.
 
21 turbon suutinkansi alumiinia letkukierteellä kpl
25 DHLAturbosuutinkannenkumitiiviste
Turbon suutinkannen kumitiiviste. Nyt erä alkuperäistä tiivistettä varastossa.
7,50 e kpl
25 DHLAsuutinkannentiiviste
suutinkannen paperitiiviste. DHLA tavallinen
2 euroa kpl
40 + 44 DHLAweberBanjovaraosatDCOEliitinmutka
Dellorton omaa polttoainelinjan liitintä ei ole tarjolla, mutta siinä pystyy käyttämään Weberin vastaavaa edullisempaa ja heti varastosta löytyvää osaa. Dellorton oma banjopultti tarvitaan, ja sitä pitää kierreosastaan lyhentää milli tai kaksi ellei keksitä paksumpia tiivisteitä. Dellorton omat tiivisteet toimii. T-mallinen liitin 28 euroa. Bensalinja 90 asteen kulmalla (kuvassa) letkuliittimen hinta ilman pulttia ja tiivisteitä 10 euroa.
10 euroa
54 by-pass ruuvi  teräs  
55 seosruuvin o-rengas  
56 tulpparuuvi messinkiä  
58 varaosatDHLAseosruuvi
joutokäynnin seosruuvi, messinki M7x0.50. Yleisempi malli. Seosruuvin hinta 12 euroa. yhdessä jousen, prikan ja O-renkaan kanssa 15 euroa.
12/15 euroa kpl
58 Joutokäynnin seosruuvi. Teräsruuvi M5 kierteellä. Vanhempi malli. Seosruuvin hinta 17,50 e kpl.  
59 seosruuvin jousi  
60 seosruuvin prikka  
61 varaosatKuulalaakeri
kuulalaakeri. Löydät näitä laakerikaupasta.
 
64 varaosatDHLAsynkkavivutVolvoTvaraosatDHLAvaijerikaarivipuT
kaasuvipu, ollut aikoinaan useita erilaisia. Jäljellä enää satunnaisia. Kuvan malleista toinen puolisko kummastakin loppu. Hinta 25 e/vipu.
25 euroa kpl
65 lukkolevy mutteria varten 2,50 e kpl
66 Mutteri akselin päätyyn 2,50 e kpl
71 Jousi pumpun kalvon alle 7 e kpl
72 varaosatDHLAkalvo2
kiihdytyspumpun kalvo. Jos kaasarit on olleet 10 vuotta käyttämättä, vaihda valmiiksi uudet kalvot. Vanhat ehjät kuivuneet ei kestä kuin hetken. Kalvon käyttöikä nykybensalla on noin 10 vuotta. E85 kanssa kannattaa seurata aktiivisemmin ja vaihtaa varmuuden vuoksi viiden vuoden välein. Kun kalvo alkaa vuotamaan, se valuttaa polttoaineet ulos. Tilanne jota ei kannata odottaa, varsinkaan jos alla sattuu olemaan pakosarjaa tai vaikka virranjakajaa. Harkitse olisiko huoltosarja paremmin paikallaan kuin pelkät kalvot. Neulaventtiilin käyttöikä oikeilla paineilla on myös 10 vuoden luokkaa.
15 euroa kpl
76 VaraosatDHLApohjanTiiviste
Tiiviste kaasarin alle runkoa vasten. LOPPU. Lisää ei ole odotettavissa ainakaan nopeasti. Huoltosarjassa tämäkin tulee mukana
kpl
80 läpän ruuvi -
84 palautusjousi läppäakselille e kpl.

Suutinporasarjakuva480
* Suutinporasarja.
Mukana terät kokoa 0.4mm, 0.5mm, 0.6mm, 0.7mm, 0.8mm, 0.9mm, 1.0mm, 1.1mm, 1.2mm, 1.3mm, 1.4mm, 1.5mm, 1.6mm, 1.8mm, 2.0mm, 2.1mm, 2.2mm, 2.3mm, 2.4mm, 2.5mm, 2.6mm, 2.8mm, 3.0mm, 3.2mm. Koska ohuet poranterät katkeavat helposti tässä sarjassa tulee kutakin terää 5 kappaletta. Periaatteessa tässä on siis 5 porasarjaa kerralla. Muovirasiassa ja käsinpyöritettävä pidin terälle mukana. Jos suurennat vain vähän kokoa sen saa tehtyä käsin. Kuvassa sama rasia avattuna ja suljettuna.  Please, kun poraat suutinta, viilaa alkuperäinen kokomerkintä kyljestä pois. Jos teet poralla 180 reiän suuttimeen sen todellinen koko on yleensä jotain 180-190 väliltä. Suutintulkkejakin koon mittamiseen löytyy. Hinta porasarjalle 120 euroa.


dhla
* Paineistussarja jolla muutataan tavalliset Dellortot sopimaan turbokäyttöön. Kuvassa kahden DHLA kaasuttimen paineistussarja jolla voidaan muuttaa tavalliset DHLA:t turbon painepuolelle sopiviksi. Sarja sisältää mm metallikärkiset 200 neulaventtiilit ja kaiken mikä kuvassa näkyy. Paineistettu Dellorto selviytyy hyvin noin 1 bar ahtopaineista. Bensapaine/paine-ero max 0.2 bar.  Sarjan hinta kahdelle kaasuttimelle 185 euroa.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puh. 0400-911356
Puhelin voi olla suljettuna
ruokatunnilla ja vapaapäivinä.

Noutopiste. Vihnetie 2
20780 Kaarina.  
Ei jatkuvaa päivystystä.
Sovitaan aikataulut.

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postitusosoite: Viitahaperonkuja 9
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523