Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Pikatiedote


Marraskuussa tavoitat sähköpostilla.  Teemme etätöitä.  Useimmat tilaukset saadaan toimitettua,  vaikka kivijalkauppa on kiinni.

 

Yrityksestä

WeberEscortFreeTechnics

FTech
Free Technics on pieni perheyritys joka on toimittanut autojen erikois- ja viritysosia jo 30-vuoden ajan. Tavoitteena on tarjota aina laatutavaraa. Yritys on kehittynyt perustajansa harrastuksen ympärille. Sen ansiosta useimmat tuotteet on myös testattu käytännössä. Periaatteena on, ettemme myy mitään sellaista mitä emme omaan harrasteautoomme itse asentaisi. Weberit ja viritysosat klassikkoautoihin on erikoisalaamme. Neuvoa saa kysyä, ja kannattaa kysyä. Meillä on aikaa. Tämä on meille yhtälailla harrastus kuin työ.

Terveisin,

Free Technics Oy,
Mika ja Irene Heikola

Kuvakoostetta ja tarinaa alla firman ja omista autoista.

DSC 9629r640DSC 0081k2k64040DCOE18pariKoko64040DCOE18kansiDCOErikastimenPalikatDCOErikastimenJousiDCOErikastinKasausDSC 3375r640
 -69 Ford Escort. Nykyinen "firman auto". Takaraivossa oli kummitellut riittävän pitkään mielikuvat Gulf Escorteista radalla, ja 2014 tartuttiin tähän. "Ralliautosta" lähdetty muokkaamaan lelua katukäyttöön old-skool henkeen. Kaikki palikat pyrittiin valitsemaan niin että sellaisia olisi ollut tarjolla jo 70-luvulla. Kenttiläinen tuplilla ja äänimaailma kohdallaan. Ainoa harrasteautoista joka on satunnaisen säännöllisessä ajossa talvellakin 2016 alkaen. Vasta Weber ja Minilite teippauksella 2018 tästä tuli selvästi firman auto. Nyt pitää vaihtaa kauniisti puhuvat dellortot pois pellin alta ja Weberiä tilalle. Olisi se nyt ihan liian noloa jos Weber-teipattu auto kulkisi Lortoilla. Laitetaan nyt esille Dellortoissa hyväksi havaitut 1600 Kent pehmorallikoneen katusäädöt kun ovat aika erilaiset kuin mitä ralliescoissa yleensä. Suurin ero on kurkut. Kisakäytössä, tai säikyssä katukäytössä, ne olisi 40mm rungossa 34 kun tässä on 30. Se mahdollistaa suhteellisen siistinkin liikkeelle lähdön tarvittaessa. Isoilla kurkuilla liikkeelle lähtö tarkoittaisi rajumpaa kierrosten käyttöä, eli aina liki täyslähtöä joka ruuhkassa liikennevaloissa on hiukan hankala ja nolo. Pienet kurkut tarjoaa myös tukevan väännön alhaalta alkaen. Käytännössä tämän yhdistelmän makoisin käyttöalue kadulla on 2000-4000 väli. Yli kuuden tuhannen en ole kokenut tarpeen huudattaa näillä kurkuilla. Isommilla kurkuilla huipputeho ja käyttökierrosalue nousisi korkeammalle. Suuttimet 30 kurkkujen kanssa 120/5/170/55-2/33. Yllättäen lähes tasan samat säädöt kuin 1600 Lotus koneessa tehtaan jäljiltä. Tällä hetkellä Escort odottaa seuraavia kaasuttimia. Kuinkas muuten. Kengätön suutari. Weberit on jo lasikuulapuhalluksen jälkeen menossa nippuun. Webereiden läpikäynnistä enemmän tarinaa Klassikot ruudussa, Ford oldskool osat otsikon alla. Näiden webereiden huollosta ja kasauksesta on tekeillä myös kuvakoostetta ja tarinaa yleisesti DCOE Weberien läpikäynnistä. Näistä aineista tehty kirjanen DCOE Webereistä on tulossa myyntiin 2019 aikana. Auton teippauksesta kiitokset Mainostoimisto hannulat.com

VWpakuftechVWtalvellavwftechohjaamovwftech6koneelleFTJunisOsto
Junakeula VW type 2 toimi firman pakuna 1993-2002. Auto ostettiin aihiona jostain itärajalta. Tämän päivän silmin tuo aihio näyttää melkoisen hyvältä, vaikka menihän siitä toinen kylki kokonaan vaihtoon ym pientä. 1600 koneella tuplat 40mm pystyt nurkissa 28 kurkuilla. Alkuun lähdettiin liikkeelle 32 kurkuilla jotka sattui olemaan paikalla, mutta nehän hukkasi alhaalta kaiken toiminnan näin pienessä ja miedossa koneessa. 30 paransi selvästi tilannetta, mutta vasta 28 oli oikeasti hyvä.  Näköjään sillä liikuttiin myös kauniina talvipäivänä. Konehuoneeseen soviteltiin toiveekkaasti myös Porschen 6-koneen lohkoa, mutta ei mahdu pelti kiinni, ellei vaihdelaatikon paikkaa siirrä. Kabiinissa Porsche 912 mittari ja rattina Nardi.


MiniFTechMiniRallinStartissaMiniTravProjektiMiniTravellerProjekti
Mini Traveller oli firman paku. Omistuksessa vuosina 1988-1997, joista kulkevana varmaan vasta 90-luvulla. Oli melkoinen projekti. Ostettu Kaarinasta. Tämän päivän silmin katsottuna tuollainen kuuluisi entisöidä. Onneksi 30 vuotta sitten se ei käynyt mielessäkään, vaan tehtiin juuri niin hauska lelu kuin huvitti. Koneena 1275, Nokka 284 vai 286 ? Peltisarja, 2" putkisto jonka äänet naapurit muistaa edelleen...Cooper S levyt, 1x45DHLA jne. Sisäänajo tehtiin 40mm kaasarilla ja 30 vai 32 kurkulla. Kevyt yllätys oli että sen paikalle vaihdettu 45 kaasari 32 kurkuilla oli parempi myös keskialueen väännön suhteen. Tässä 45 kaasarissa testattiin kaikki kurkut 32- 38 välillä. Paras kompromissi tälle koneelle oli 34 ja 36. 38 antoi kyllä enemmän tehoa, mutta sillä viivalta irti pääseminen meni vaikeaksi. Pito oli aina niin irti että kiihtyvyysaika huononi. Yllättävä löytö oli myös pitkien imutorvien iso vaikutus alakierrosten toimintaan. Koneessa oli keskipitkä 4" imusarja joka isompia pilkkomatta mahtuu Minissä paikalleen, mutta putsari jää ahtaalle. Kun tein 180 asteen mutkat imutorviin, niin että ilmanotto kääntyi venakopan päälle keulaa kohti, saatiin kaksi isoa etua. Imuäänet hiljeni melkein inhimilliseen kovaan tasoon, mutta ennenkaikkea koneen käyttöalue laajeni. Aiemmin nokan määräämä toiminta-alue oli jossain 3000-7000 välillä. Kun imukanavaan tuli pituutta lisää arviolta 20cm, alkoikin kone vetämään hyvin jo 2500 kierroksesta alkaen. Ylhäälläkään ei tarvinut kärsiä, vaan väljemmin mahtuvat ilmaputsarit raikastivat menoa myös ylhäällä jossa 7500 pysyi punaviivan paikkana.

Volvo ja Osivolvo145pohjamaaleissavolvossa alfan koneitavolvojacabrioraato
Firman työjuhta Volvo 145 vuodelta -71 oli käytössä hurjimmat vuodet 1989-93. Kilometrejä kertyi ja monenlaista isompaa ja pienempää palikkaa tuli tämän kyydissä suomeen. Volvossa oli hiukan suurennettu B20 siivotulla kannella, korkeammilla puristuksilla, vääntönokalla, peltisarjalla ja tupla vaakaimuilla. Tässä testattiin huvin ja urheilun vuoksi Weberin 40 ja 45 DCOE:t sekä Dellorton 40 DHLA ja vielä Solexin 40 ADDHE:tkin. Kaikilla saatiin pelaamaan laite kauniisti. Erona kaasarimerkistä toiseen oli lähinnä seosputkien luonne-erot. 40mm rungossa vääntökoneessa 32 ja 34 oli aika saman arvoiset. 36 oli aavistuksen raikkaampi ylhäällä, mutta suorastaan inhottava alhaalla siistissä liikkeelle lähdössä, jonka vuoksi meni heti hylkyyn. 45 rungossa sen sijaan 36 koko toimi ihan kauniisti myös liikkeelle lähdössä. Jossain välissä testattiin myös 40mm kaasarit 30mm kurkulla jotka noin 2.1 litran B20-koneessa teki ihan kauniisti täyden asian noin 4000 kierrokseen asti, mutta sen jälkeen meno oli tahmeampaa vaikka kiersikin normaalin ylös. Dellorton kanssakin seosputkia testattiin myös reunasta toiseen. Yllättäen 14 putkilla vanha maamoottorivolvo innostui vinkumaan melkein kierroskoneen tyyliin. Alhaalla 14 käytös oli toki huonompi kuin nöyremmillä putkillä. Ajoon Dellortoissa päätyi putki 11 ja sen kanssa 145 pääsuuttimet. 6 putkilla sama kone vaati 155 pääsuuttimet, ja 5 putkilla meni parhaiten 135 pääsuuttimilla. Kurkut oli kaikissa samat. Weberissä mukavin seosputki oli F34. Solexista ei oikein saatu mitään oikeita eroja putkesta toiseen alta ladattavilla malleilla.  Näköjään auto sai jossain välissä myös uuden maalipinnan. Vanteina Volvossa on Fiat 130 Coupen 6,5x14 Cromodorat. Magnesiumia tietysti.

FreeTechnicsKuormuriFidenza
Vähemmän hehkeä työjuhta aikakaudelta jolloin kuviteltiin määrän olevan tärkeintä. Ensimmäinen ja viimeinen Diesel. Vuosi -87 näyttää olleen se joka asuttiin Italiassa. Kuva ja lumet on juuri Italian osoitteessa, tuskin kuitenkaan kirjeen päivänä. Parman korkeudella oli lunta muutamana päivänä vuodessa.

BedfordItaliassa
Firman ensimmäinen paku oli Bedford jossa Vauxhallin 2.3 bensakone tupla strömpillä. Voimaa oli ihan mukavasti, mutta niin oli meteliäkin. Tällä haettiin firman ensimmäiset kuormat italiasta ja saksasta. Oliskohan 1985 vai -86 ? Myytiin viimeistään -89 jolloin Volvo tuli kuvioihin.

FreeTechnicsVuonna1
Free Technics noin vuonna 1 tai 2. Joskus liki 30 vuotta ja 30 kiloa sitten.



Alla koostetta muutamista nykyisistä ja entisistä harraste- ja käyttöautoistamme. Lista laajenee kun diakuvia saadaan skannattua.

VolvovolvojaPritsenNouto
Perheen nykyinen käyttöauto. Volvo 740 -91. Takana jo yli 10 vuotta perheessä. Kun tämä näyttää olevan ikiliikkuja, pitää ehkä alkaa nähdä tämä klassikonpoikasena. Minilitet alla on ensimmäinen askel siihen suuntaan. Nyt alkaa vaikuttamaan siltä että jos kohta talvellekin löytyy jo harrastekulkineita jolloin tämä viimeinenkin "käyttöauto" saa lähtökäskyn todennäköisesti kesällä 2019. Juuri kun näiden hinnat saksassa enteilee arvon nousua. No, ei haaveilla myyntiä saksaan, mutta ehkä pientä ymmärrystä alkaa löytymään jo suomessakin.

LantikkaNHNHjaPLLandRoverSylinterikansi
Tuorein 2018 hiukan sokkona hankittu käyntikunnoton projekti on Land Rover Series 2a StationWagon 88" vuodelta 1965 2.25 litran bensakoneella. Lantikasta tai yleensäkään 4-vetomaailmasta ei ole mitään osaamista ennestään. Ihan hyppy tuntemattomaan. Takaraivossa vain fiilis että tämä on tarpeeksi vanha malli jossa ajovalot on maskissa keskellä, eikä lokasuojissa kuten vm -70 alkaen. Myös banjoratti oli "pakollinen". Sekin poistui jossain vaiheessa 60-luvun loppupuolella. Diesel ei ollut vaihtoehto. Lyhyt 88" (akseliväli 88 tuumaa.) korimalli tuntui oikeammalta kuin pitkä 109", mutta kaikki päätökset tehtiin onnellisesti mitään mistään tietämättä pelkästään fiiliksen pohjalta. Lyhyen lantikan 3.62 metrin pituuteen mahtuu seitsemän hengen STW jossa varusteena Safarikatto sekä alppi-ikkunat samassa paketissa. Safarikatto on ylimääräinen pelti tuuman ilmaraolla normaalin katon päällä. Silloin ohjaamo on aina varjossa. Ainakin jos aurinko ymmärtää pysyä kohtisuorassa ylhäällä. Kuulemma safarilla tämä tuplakatto laskee auton sisälämpötilaa 10 asteella. Kesän 2018 perusteella siis pakollinen Suomessakin. Nyt on auto saatu käyntiin ja kilpiin, päästiin tarttumaan töihin. Kansipahvi oli palanut. Tällä hetkellä tuulilasista eteenpäin ei ole juuri muuta paikalla kuin sylinterilohko rungon päällä. Sylinterikansi on nyt hifistelty ja menossa paikalleen. Puristuksia on nostettu, seetit lyijyttömälle ja keinuvivusto kunnostettu. Vielä ei ole tähtäimessä 100 hepan litrateho.Tässä oli jo tullessaan kaasariksi vaihdettu Weber 34 ICH. Paikalla on merkkikohtaisen korvarin vakiot: 29 kurkku, 165 pääsuutin, 50 tyhjäkäynti. F6 seosputki. 190 ilmasuutin. 55 pumppu. Nähtäväksi jää aiheuttaako kannen muutos tarvetta muuttaa suutinkokoja. Männänrenkaat ja kiertokangen laakerit on nyt uusittu. Männät oli hyvät ja STD kokoiset. Samoin jarru- ja kytkinsylinterit on menossa vaihtoon. Vesipumppu ja vesiletkuja. Laturi päivitetty vaihtovirtaan. Moottorilohko on saanut päälleen alkuperäisen hempeän värisävyn ja konehuoneen ja lokasuojien maalaus on vuorossa seuraavana. Ovetkin on jo irti ja menee maalaukseen. Homma perinteisesti leviää. Ruostetöitäkin löytyi, vaikka auto on enimmäkseen alumiinia. Rintapelti on mustaa peltiä, ja siellä oli töitä sekä polkimien takana, että a-pilarin yläosassa. Sävellettyjen sisälokasuojien tilalle on löydetty alkuperäiset. Kiitos siitäkin Liedon Offroad Pajalle. Lantikkaan saa yllättävän hyvin varaosia ja osat on pääsääntöisesti edullisia tai suorastaan halpoja. Renkaiksi on löydetty jo kuvassa alla olevien matalaprofiilisten (75-sarjalaisten) tilalle oikeat optiolistalta löytyvät 7.50-16 kokoiset 4x4 Misukat ja ne seuraavaksi menossa alle. Vanha pressukatto on nyt paikattu ja sitä pitää jossain kohtaa sovitella paikalleen. Etupenkit on nyt verhoiltavana. Olen itsekin yllättynyt kuinka kiva on touhuta tällaisen ihan erilaisen lelun kanssa. Mekano parhaasta päästä. Lantikan purkamiseen ja kasaamiseen riittää kuulemma jakoavain ja ruuvimeisseli. Toinen tositarina kertoo että jos lantikka ei vuoda öljyä, öljy on loppunut ja sitä pitää lisätä.

VetteVarjossa
-71 Corvette. Kireän puoleinen pikkulohko kiskoo ihan tukevasti. Oli jo meille tullessaan 2015 toimiva ja kohtuu siisti auto. Tämä yllätti myönteisesti ajettavuudellaan. Jottei olisi liian helppo vaihdettiin renkaat kapeampiin F70x15 ristikudoksiin. Alustan korkeussäätöä ja tekniikan pikkuviilauksia parin ensimmäisen vuoden saldona. Suurimpana talven 2018 saavutuksena vaihdelaatikon öljyvuodot on vihdoin jo voitettu. Kiitos Sepi ! Pyöränkulmat saatiin takaakin kuntoon juuri ajokauden alkuun. Corveten kummallisuudet hallitsee hyvin Juha-Cars. Kiitokset Halikkoon. Hifistely on tämän kanssa löytämässä uusia ilmenemismuotoja kun tähän on pakoputkistoon olemassa erikseen murinavaimentimet ja nyt myös vaihtoehtoiset jytinävaimentimet. Nyt keskitytään ahkeraan ulkoilutukseen. Vaikuttaa siltä että jytinät kaipaisi hiukan eri säädöt kaasariin kuin murinat. Toistaiseksi ei ole houkutellut tehdä lähempää tuttavuutta imusarjan päällä köllivän amerikkalaisen äyskärin kanssa.  Ajokauden jälkeen voisi ottaa ohjelmaksi vaihtaa venttiilikopat niihin alumiinisiin jossa "Corvette" teksti kaunolla. Malli kuuluu oikeastaan vain 60-lukuisiin, mutta 60-luvullahan tämäkin esiteltiin. Ne nyt vaan puhuttelee ja halutaan nähdä konehuoneessa. Oikeita huoltotöitä perusasioiden lisäksi listalla älyvapaa pyyhkijän peiteluukun alipainesysteemi. Alipaine yrittää myös ohjata lämppärin ja poistetun ilmastoinnin säätöjä. Tällä hetkellä säätö tapahtuu konehuoneen puolelta vesiletkuun laitetusta venttiilistä, ihan kuten Series 2 Land Roverissa ja 50-luvun Ferrarissakin molemmissa jo tehtaan jäljiltä. Joskus yksinkertainen on ylivertainen.

ZLofooteilla
Irenen Z3 vuodelta -97 on uusin auto meillä koskaan. Jää nähtäväksi halutaanko koskaan siirtyäkään 2000-luvun autojen puolelle. Suunta tuntuu olevan enemmänkin kohti vanhempaa kalustoa.  Haaveena liikkua jatkossa vain ja ainoastaan harrasteautoilla. Tällä hetkellä käyttö ja harrasteautojen vuosimallien keskiarvo on 1975. 


CamyAtlanticTakaa
Muutkin mekaaniset laitteet kiehtoo. Viime aikoina wanhat kamerat ja kellot on kolahtaneet ja otettu aktiivikäyttöön.

Rolleicord
Rolleicord 50-luvun lopulta. Teknisesti edistynyt saksalainen ja iso 6x6cm nega. 120 rullafilmistä saadaan 12 kuvaa. Filmiä on helposti edelleen saatavilla sekä mustavalkoista, väriä että diaa. Tukevaa laatua ja teknistä osaamista. Automaailman vastine tälle olisi selvästi Porsche. Vaatii hiukan perehtymistä, mutta tarjoaa upean kuvauskokemuksen. Tässä ei ole valotusmittaria, vaan erillista mittaria tarvitaan. Erillinen mittari on täsmällinen käyttää, koska siinä saa mitattua valon juuri siitä kohtaa kun haluaa. Tällä kameralla olen kuvannut vuonna 2016 30-40 rullaa filmiä ja 2017 enemmän. Rolleicordit kuvauskuntoisena maksaa nykyään 200-300 euroa. Ei paha, koska aikoinaan tämä oli myös hinnaltaan kuin Porsche. Vain harvojen herkkua. Ammattilaismalli samalta tehtaalta on Rolleiflex jonka hintaluokka nykyään on 500 euron suunnalla.

BiloraBella1955 1958
Bilera Bella. Söötti ja simppeli pikkuinen ilman ylimääräisiä hienouksia. Tätä versiota on valmistettu 1955-58. Tämän automaailman vastine olisi Fiat 500. Tarjolla on vain minimit valinnat. 2 suljinaikaa + B, sekä aukoiksi 8 tai 11. Tarkennus löytyy, mutta ei tietenkään mittaria sille. Tämä malli käyttää huonosti saatavilla olevaa 127 filmiä. Sain ladattua tähän tavallista kinofilmiä pienen holkin avulla, ja toimiihan tämä. Kuvat näyttää aika hauskalta kun filmissä hammastuksen päälläkin on kuvaa.


Entisiä, jo myytyjä autoja:

MGAohjaamopeitteellä
MGA vuodelta -59 oli kiva laite hyvällä fiiliksellä. Tehoa on niin paljon että kaasun voi pitää melkein aina pohjassa. Kallistuksen vakaajan lisäys, ja rumpujen vaihto levyihin teki hyvää tämän ajettavuudelle. Hammastanko-ohjaus tässä on jo tehtaan jäljiltä. Kuvassakin näkyvä ohjaamopeite oli upean käyttökelpoinen. Rättikatto vähemmän. Kaikkiaan kivan simppeli paketti linjakkaissa kuorissa. MGA ostettiin 2013 ja myytiin pääkaupunkiseudulle viiden vuoden ajelujen jälkeen 2018.

TAJtakaa
Hyväkoppainen Mk1 Escort löysi arvostavan uuden kodin englannista. Tämä ehti olla 4 vuotta 2013-2017 omassa tallissa ja liian vähällä käytöllä. Pari kesää nautittiin alkuperäisen 1100 Kentin voimavaroista ennen kuin uskottiin että ei autoa sellaisena tule käytettyä. 1600 Kentti Mexicon tyyliin korvasi vakion 1100 voimapesän. Jarrut päivitettiin levyihin edessä ja takana isompiin rumpuihin samoin paremman mallin Escortista. Hyvä Esco jäi hiukan pimentoon kun tämän kanssa yhtaikaa oli niin paljon kutsuvampi räyhähenkinen Weber-Escort kilpailemassa huomiosta. Vaikka tämä punainen oli kaikkiaan parempi auto kuin räyhä, päädyin kuitenkin tämän siivomman myymään. Tämä Escort jatkaa seikkailujaan Cornwallin rannikolla. 

91165kukkaiskuvamrevwt264091165Puhalluksesta
Valkoinen 911 -65 ehti olla perheessä liki 25 vuotta. Se ostettiin jenkeistä 1990 ja lähti saksaan vuonna 2014. Auto oli hyvin säilynyt ja se museorekisteröitiin -95 paikkeilla ja vasta sen jälkeen otettiin entisöintiin. Voitti Concours kisan Turussa -98. Auto esiteltiin Mobilisti lehdessä 3/2005. Koeajaja ihmetteli Porschen hyvää kulkua ja terävästi tarttuvaa kytkintä. Laitteessa taisi silloin olla kiinni Historic kilpureiden oppeja, mm 34 kurkut ja kuparikytkin. Koneen yllättävän hyvä kiskominen sai osaselityksen kunnostuksen yhteydessä kun huomattiin että 2.0 lohkoon oli joskus jenkeissä vaihdettu 2.2 mäntäsarja. Alkuperäiset "solex"-nokat oli parhaita kadulle, vaikka S-koneenkin nokkia testattiin. Solexin nokilla pystyi vielä akseleiden ajotuksella tekemään ihmeitä.  

 FordCortinaFarkkuCortinaAsFound
Rouhean patinoitunut Mk2 Cortina GT replika farkku ei koskaan saanut ymmärrystä perheen naisväeltä. 1600 Kent johon laitettiin uusi Weber 32/36 DGV. Tämä oli meillä 2011-2013. Vanteina 7x13 ET0. Tullessaan oli nipussa ja ontuvasti käyntikuntoinen mutta jarruton ja yleisen huomion tarpeessa.

MGBkeulaMGBroadsterMGBohjaamoMGBBeatles
MGB -64 on urheiluauton perikuva eikä syyttä. Vuodet 2010-2013. Tehoa siinä ei ihmeellisesti ole, vaan kyse on ajofiiliksistä. Tällä kun päästelee pikkuteitä niin 70kmh tuntuu kovalta vauhdilta. Myönteisellä tavalla. FMI seosmittarin avulla saatiin tupla SU-kaasarit kohtuullisen mukaviin säätöihin. No, kompromissit, mutta kuitenkin.

escoProjekti
2013 nostettiin kädet pystyyn ja hukattiin tämä kohtuullisen hyvä aihio. Tästä oli tarkoitus lähteä tekemään ratahenkistä katulelua, mutta peltisepän tarjous järkytti. Ostin valmiimman, joka ei loppujen lopuksi ollut yhtään sen helpompi tai halvempi. 

Manta 2010 12mantassa7x13ET0
Manta A oli ajossa 2010-2012. Tähän ei tehty mitään isompaa. Ostettiin siistinä mutta käyntivaivaisena Turusta. Uusi DGV kiinni, niin käyntimurheet hävisi. Simonsin putkisto alle teki hyvää äänille, kunhan sen järkyttävän ulostulon vaihtoi siistimpään. 7x13 ET0 mahtui eteen helpolla, mutta takana oli ahtaampaa. Ottaa ulkosivulta rengas kiinni loksun sisäpintaan jos lastaa neljän hengen kuormalle.

vwavokupla 2006 2010VW1302cab
Kupla cabriolet oli käytössä vuosina 2006-2010.

EscortOnIce
Ei oma peli, mutta kiva kokemus päästä testaamaan F-ryhmän Escorttia jäällä. 1600 Kentin koneen vääntö oli uskomattoman hyvä. Tämä keikka sinetöi haaveen saada pulleakoppainen ykkösesco kadulle. 

vwjunispritsenpritsenohjaamopritsen
VW junakeula Pritsenwagen oli kevyt projekti josta ei haluttu tehdä liian hienoa. Kolhuista säästettiin lähes kaikki sekä maalipinta tehtiin tarkoituksella mattana. Tämä oli meillä vuosina 2007-2009.

tiukkavastaohjaus
Tiukka vastaohjaus... spinnaa

vw55 2006 2007VWjakattoteline
VW ovaali, muistaakseni -55 oli meillä vuodet 2006-2007. Tämä ei alkanut puhuttelemaan vaikka nätti kattoteline löytyikin.

Golf 2002 2008GolfNorjassaGolfinPesua
VW Golf Mk1 Gti Cabrio 2002-2008.

VWkleinbusProjekti2007projektinpesua
2007 kuvattu bussi josta ei sittenkään uskallettu lähteä kunnostamaan. Jatkoi eteenpäin projektina. Tänä päivänä tällainenkin olisi houkutteleva aihio.

harrikkajairene
Moottoripyörien aika on vasta tulossa. Joku satunnainen vuokralaite on pitänyt yllä tuntumaa.

VWKirppukirpputakaakirppuKatolla
VW rantakirppu. Täysin järjetön ja hauska peli. Auton etupää väpättää omaan tahtiinsa ja taka-akselisto elää omaa elämäänsä. Tällä ajettiin 2004-2006. Jos tämän olisi saanut museokilpiin se olisi tallella edelleen. Oli mielestäni harvinaisen kivasti tehty aikakauden palikoilla. Seuraava omistaja rakensikin sen sitten taas täysin eri tyyliin uusiksi, eli tänä päivänä auto on aivan eri näköinen.

kadettCoupe
Pikkukoneisen Kiemen Coupen kohdalla on aika jo kullannut kaikki muistot. Tämä oli ajossa meillä vuosina 2001-2003. Tällä autolla olen viimeksi saanut sakot ylinopeudesta. Ehkä A Coupe vielä joskus.

911histRalliIreneAlastarolla911historic1000lakesrally
911 -65 josta rakennettiin historic ralliauto 90-luvun lopulla. Tässä koneessa näyttää olevan tuplavoitelu nokille. Ikäluokka F vaati Solexin kaasarit ja niiden kanssa sai hiukan hakea ennen kuin saatiin hyvä. Päädyttiin tekemään kokonaan omat seosputket ym pientä. Porschen tehdas päätyi vaihtamaan Solexit pois ottamaan vuonna -66 Weberit niiden tilalle, koska Solexeissa oli kiusallinen flatspot keskellä käyttöaluetta. Hiukan paukuteltiin henkeseleitä kun yhden kesän hieromisen jälkeen saatiin flatspot pois. Soralle kurkku 34 oli osuvin, ja nokat vaihdettiin myös miedompiin ratakoneeseen verrattuna. Itse ei tällä soralla kisattu, mutta Irene ajoi tällä rataa. Huoltokuva historic 1000 Lakes 1996.

img031911jabuick
Buick piilofarkku oli käyttöpelinä kahden Volvo farkun välissä. Buick oli upea laite ajella. Tämä taisi olla uusinpana meille koskaan hankittu auto kun oli ostettaessa alle 10 vuoden ikäinen. Aivan liikaa sähkövarusteita joiden ylläpidossa epätoivoinen tehtävä. Muuten pelkkää hyvää muistikuvaa tästä. Vaikkei 5.0 bensakasi jaksanutkaan kiskoa traileria perässä yhtä iloisesti kuin tätä edeltänyt viilattu 145 Volvo.

911austinjafalconahvenistolla911jafalcon911kone
Historic luokkaan radalle rakennuttu Porsche 911. Tällä kisattiin 90-luvun puolivälin paikkeilla. kiinnostavinta oli tekniikan kehittäminen. 2-litraisesta 6-koneesta saatiin monta eri luonnetta ja käytöstä irti. Vakio koneessa on tietysti 6-kaasuläpän kaasarit. Niissä 30mm kurkut. 2.0 S-kone oli katukäyttöön tehty tehoversio jossa oli säikyt nokat ja 32mm kurkut. Ensimmäinen testattava kurkkukoko oli siis 32 joka pienten piristysten kanssa toimikin hyvin yhteen. Seuraavaksi kun saatiin kisakäyttöön ajatellut nokat, oli 34 kurkut asiaa ja yllättäen 36 kokokin tuntui radalla hyvältä. Ralliin 34 oli paras. Vaikka 40mm runkoon 36 ja 38 kuulostaa epätoivoiselta, Porschen kaasareissa molemmat toimi koska 40mm kaasari olikin imupuoleltaan 45 kokoinen. 38 tosin toimi vasta kun saatiin sopivan säikky nokka ja oikeasti osuvan tiuhat välityksetkin. Sillä setillä ei ollut tarkoituskaan olla ketään kotona alle 4000 kierroksen.8250 oli punaviiva johon kone vinkaisi säännöllisesti. Kivaa oli että ratakoneessa ei koskaan saatu mitään rikki.

OsiOsi20mTSOsinOhjaamoOsiNorjassaOsiNorjassa2OsiKokoontuminenOsiOstopaikassa
Osi 20m TS. Italialaisen koripajan Fordin V-6 tekniikalle tekemä luomus 60-luvun lopulta. Ei mitenkään urheilullinen, mutta erikoinen isokokoinen GT-auto joka rekisteröitiin suomeen 1994. Tällä matkailtiin mm Norjassa -97. Tämä ostettiin italiasta 90-luvulla ja kun tulevien peltitöiden määrä kirkastui, myytiin norjaan entisöitäväksi noin 10 vuoden omistuksen jälkeen. Osi kokoontumisajojen kuva Norjasta.  Alimmassa kuvassa Osi italiassa päivää ennen ostoa liikkeen esittelykorokkeella. Tämän kohdalla heitettiin ympäri. "Mikä toi oli ?"

kuplacabraato
Volkkareita ehti myös osua kohdalla monenlaisia. Tämä helmi tarttui pyydykseen jossain 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa.

KippariKapitanPaikkamaalissaKapitanVaraosaauto
80-luvulla jenkit oli ulottumattomissa ja Opel Kapitan antoi ison auton tunnelmaa. Kapitan oli perheessä 1982-1992. Tämä "tarvitsi" 2 varaosaautoa, vaikkei ollut edes huono. Tämän kanssa tehtiin kaksi hääkeikkaa ja vain toisella auto sammui tien varteen. Morsian alkoi vaihtamaan väriä, mutta ongelma ratkesi kun kolkutti kohokammion kylkeen. Neulaventtiili vain takerteli. Ei kait sitä nyt kukaan etukäteen neulaventtiiliä uuteen vaihda kun monta vuotta jo kauniisti vanhakin pelannut, se joka autossa oli tullessaan paikalla...

TiinajaKBC
Citroen Dyane, eli Tiina oli toimiessaan oikeasti kiva laite. Kunhan ei tule herkästi merikipeäksi. 80-luvun puoliväliä ? Pitäisköhän vielä ostaa rättäri ?

mgmaileri
MG Maileri taitaa kuvassa olla ilman konetta. Taisi tulla ostettaessa konevikaisena. Tällä kierrettiin briteissä kesälomakierrosta 80-luvulla. Tässä on hydrolastic, eli brittiläinen nestejousitus ja täytyy sanoa että se oli yllättävän mukava ajaa. No, ainakin Mineihin verrattuna. Tässä autossa oli paljon asioita kohdallaan, ja hiukan jäi tämän hukkaaminen alkavien ruosteiden takia harmittamaan.

MiniAFS84Minit ja Honda 1981
1981 oli ensimmäinen vuosi ajokortin ja 80-lätkän kanssa. Pihalla oli silloin nämä lelut, ja vuotta myöhemmin Mini AFS-84 oli saanut uuden maalin ja paljon spoileria ja levikettä päälleen. Siihen menikin levyseppähitsarin apulaisen koko kesän tienestit. Custom-Auto Turku oli vauhtiputka jossa aikaa ja rahaa kului silloin. Minin konehuoneessa oli brittilippu maalattuna luukun sisäpintaan. Tekniikkana muutaman vuoden päästä 1275, tupla SU:t, ja levyjarrut. Tämä oli ensimmäinen oikea harrasteautoni. Tämän auton levyjarrujen etsimisestä Free Technisin tarina oikeastaan alkoi. Minissä soi Queenin Another Bites the Dust.

Listalta puuttuu vielä muutamia laitteita. Niitä lisätään kun dioja saadaan skannattua. Ainakin se ensimmäinen 4-pyöräinen, mikroauto 70-luvulta.

VWbussiWekotin
Irenen perheellä oli 70-luvulla autona VW nimeltä Wekotin.

ChevySummer65
Tässä Mika poseeraa perheen -49 Chevyn loksulla kesällä 1965.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puhelimesta 0400-911356 ei
marraskuussa tavoita aina.
Sähköpostilla tavoittaa.

Kivijalkamyymälä
on avoinna pyydettäessä.  
Ei jatkuvaa päivystystä.
Sovitaan aikataulut. Tervetuloa!

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postiosoite: Jussinpellontie 2
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523