Viritysosia ja varusteita klassikkoautoihin.

Yrityksestä

WeberEscortFreeTechnics

FTech
Free Technics on pieni perheyritys joka on toimittanut autojen erikois- ja viritysosia jo 30-vuoden ajan. Tavoitteena on tarjota aina laatutavaraa. Yritys on kehittynyt perustajansa harrastuksen ympärille. Sen ansiosta useimmat tuotteet on myös testattu käytännössä. Periaatteena on, ettemme myy mitään sellaista mitä emme omaan harrasteautoomme itse asentaisi. Weberit ja viritysosat klassikkoautoihin on erikoisalaamme. Neuvoa saa kysyä, ja kannattaa kysyä. Meillä on aikaa. Tämä on meille yhtälailla harrastus kuin työ.

Terveisin,

Free Technics Oy,
Mika ja Irene Heikola

Koostetta alla firman ja omista autoista.

DSC 9629r640DSC 0081k2k640DSC 0093k640
 -69 Ford Escort. Nykyinen "firman auto". Takaraivossa oli kummitellut riittävän pitkään mielikuvat Gulf Escorteista radalla, ja 2014 tartuttiin tähän. "Ralliautosta" lähdetty muokkaamaan lelua katukäyttöön old-skool henkeen. Kaikki palikat pyrittiin valitsemaan niin että sellaisia olisi ollut tarjolla jo 70-luvulla. Kenttiläinen tuplilla ja äänimaailma kohdallaan. Ainoa harrasteautoista joka on satunnaisen säännöllisessä ajossa talvellakin 2016 alkaen. Vasta Weber ja Minilite teippauksella 2018 tästä tuli selvästi firman auto. Nyt pitää vaihtaa kauniisti puhuvat dellortot pois pellin alta ja Weberiä tilalle. Olisi se nyt ihan liian noloa jos Weber-teipattu auto kulkisi Lortoilla. Teippauksesta kiitokset Mainostoimisto hannulat.com

VWpakuftechVWtalvellavwftechohjaamovwftech6koneelleFTJunisOsto
Junakeula VW type 2 toimi firman pakuna 1993-2002. Auto ostettiin aihiona jostain itärajalta. Tämän päivän silmin tuo aihio näyttää melkoisen hyvältä, vaikka menihän siitä toinen kylki kokonaan vaihtoon ym pientä. 1600 koneella tuplat 40mm pystyt nurkissa 28 kurkuilla.  Näköjään sillä liikuttiin myös kauniina talvipäivänä. Konehuoneeseen soviteltiin toiveekkaasti myös Porschen 6-koneen lohkoa, mutta ei mahdu pelti kiinni, ellei vaihdelaatikon paikkaa siirrä. Kabiinissa Porsche 912 mittari ja rattina Nardi.


MiniFTechMiniRallinStartissaMiniTravProjektiMiniTravellerProjekti
Mini Traveller oli firman paku. Omistuksessa vuosina 1988-1997, joista kulkevana varmaan vasta 90-luvulla. Oli melkoinen projekti. Ostettu Kaarinasta. Koneena 1275, Cooper S levyt, 1x45DHLA jne.

FreeTechnicsKuormuri
Vähemmän hehkeä työjuhta aikakaudelta jolloin kuviteltiin määrän olevan tärkeintä. Arviolta vuosi 1994. Tämän jälkeen käytettiin vuokrapakuja kunnes tartuttiin taas viihteellisimpiin autoihin joilla ei ollut tarkoituskaan kiertää eurooppaa. Lumikuva on Italiasta.

Volvo ja Osivolvo145pohjamaaleissavolvossa alfan koneitavolvojacabrioraato
Firman työjuhta Volvo 145 vuodelta -71 oli käytössä hurjimmat vuodet 1989-93. Kilometrejä kertyi ja monenlaista isompaa ja pienempää palikkaa tuli tämän kyydissä suomeen. Volvossa oli hiukan suurennettu B20 siivotulla kannella, vääntönokalla, peltisarjalla ja tupla vaakaimuilla. Tässä testattiin huvin ja urheilun vuoksi Weberin 40 ja 45 DCOE:t sekä Dellorton 40 DHLA ja vielä Solexin 40 ADDHE:tkin. Näköjään se sai jossain välissä myös uuden maalipinnan. Vanteina Volvossa on Fiat 130 Coupen 6,5x14 Cromodorat. Magnesiumia tietysti.

BedfordItaliassa
Firman ensimmäinen paku oli Bedford jossa Vauxhallin 2.3 bensakone tupla strömpillä. Voimaa oli ihan mukavasti, mutta niin oli meteliäkin. Tällä haettiin firman ensimmäiset kuormat italiasta ja saksasta. Myytiin ilmeisesti -89 jolloin Volvo tuli kuvioihin.

FreeTechnicsVuonna1
Free Technics noin vuonna 1 tai 2. Joskus liki 30 vuotta ja 30 kiloa sitten.



Alla koostetta muutamista nykyisistä ja entisistä harraste- ja käyttöautoistamme. Lista laajenee kun diakuvia saadaan skannattua.

VolvovolvojaPritsenNouto
Perheen nykyinen käyttöauto. Volvo 740 -91. Takana vasta noin 500tkm ja kymmenkunta vuotta perheessä. Kun tätä ei näytä saavan ajamalla loppuun pitää ehkä alkaa nähdä tämä klassikonpoikasena. Minilitet alla on ensimmäinen askel siihen suuntaan.

DSC 0716kk640DSC 0718krk640LantikanPeris
Tuorein 2018 hankittu projekti on Land Rover 88" vuodelta 1965. Olen hiukan ymmärtänyt että nykyään korkeat ja nelivetoisen tyyliset autot ovat jotenkin "in". Täytyyhän sitä seurata trendejä ettei vaan kukaan kuvittelisi että täällä ollaan jotenkin vanhanaikaisia... Jää nähtäväksi miltä tämä alkaa tuntumaan. Vaimo kyllä tietää (ja on antanut kuulua) mielipiteensä etukäteenkin. Kävin tässä hiljan läpi omia vanhoja leluautojani. Kannattaa olla varovainen mitä muksuille antaa leluksi. Omasta lelulaatikosta löytyi mm Mini, 911, Cokis Corvette ja lantikka. Saattaa jäädä kummallisia pakkomielteitä joita joutuu sitten myöhemmin käymään läpi. Lantikan peräkärry vuodelta 1963 on jo kilvissä ja koomisen korkea. Lavan mitat metri kertaa kaksi.

VetteVarjossa
-71 Corvette. Kireän puoleinen pikkulohko kiskoo ihan tukevasti. Oli jo meille tullessaan 2015 toimiva museoauto. Vaihdettiin renkaat kapeampiin ja alustan korkeussäätöä ja tekniikan pikkuviilauksia parin ensimmäisen vuoden saldona. Vuodelle 2018 tulossa Marteliukselta räyhäkämmät äänet ja niiden mukana vaihdetaan pakoputken ulostulotkin takaisin vakioon. Suurinpana talven 2018 saavutuksena vaihdelaatikon öljyvuodot on vihdoin jo voitettu. Kiitos Sepi ! Pyöränkulmat saatiin takaakin kuntoon juuri ajokauden alkuun. Corveten kummallisuudet hallitsee hyvin Juha-Cars. Kiitokset Halikkoon. Seuraavaksi voisikin jo suunnitella kesälomamatkaa tällä.

Zmaaseudulla
Irenen Z3 vuodelta -97 on uusin auto meillä koskaan. Jää nähtäväksi halutaanko koskaan siirtyäkään 2000-luvun autojen puolelle.

MGAohjaamopeitteellä
MGB osoittautui aikoinaan niin kivaksi että sen seuraajana Mikalla on nykyään MGA vuodelta -59. Tehoa on niin paljon että kaasun voi pitää melkein aina pohjassa. Maalaus on vuodelta -88. MGA ostettiin 2013. Nyt ollaan kahden vaiheilla, laittaako MGA jatkokehitykseen vai vaihdetaanko vielä kivikautisempaan MG TD malliin. Sitä miettiessä pitääkin taas kiskoa nahkakypärä korville ja lähteä ajelulle. 

CamyAtlanticTakaa
Muutkin mekaaniset laitteet kiehtoo. Viime aikoina wanhat kamerat ja kellot on kolahtaneet ja otettu aktiivikäyttöön.

Rolleicord
Rolleicord 50-luvun lopulta. Teknisesti edistynyt saksalainen ja iso 6x6cm nega. 120 rullafilmistä saadaan 12 kuvaa. Filmiä on helposti edelleen saatavilla sekä mustavalkoista, väriä että diaa. Tukevaa laatua ja teknistä osaamista. Automaailman vastine tälle olisi selvästi Porsche. Vaatii hiukan perehtymistä, mutta tarjoaa upean kuvauskokemuksen. Tässä ei ole valotusmittaria, vaan erillista mittaria tarvitaan. Erillinen mittari on täsmällinen käyttää, koska siinä saa mitattua valon juuri siitä kohtaa kun haluaa. Tällä kameralla olen kuvannut vuonna 2016 30-40 rullaa filmiä ja 2017 enemmän. Rolleicordit kuvauskuntoisena maksaa nykyään 200-300 euroa. Ei paha, koska aikoinaan tämä oli myös hinnaltaan kuin Porsche. Vain harvojen herkkua. Ammattilaismalli samalta tehtaalta on Rolleiflex jonka hintaluokka nykyään on 500 euron suunnalla.

BiloraBella1955 1958
Bilera Bella. Söötti ja simppeli pikkuinen ilman ylimääräisiä hienouksia. Tätä versiota on valmistettu 1955-58. Tämän automaailman vastine olisi Fiat 500. Tarjolla on vain minimit valinnat. 2 suljinaikaa + B, sekä aukoiksi 8 tai 11. Tarkennus löytyy, mutta ei tietenkään mittaria sille. Tämä malli käyttää huonosti saatavilla olevaa 127 filmiä. Sain ladattua tähän tavallista kinofilmiä pienen holkin avulla, ja toimiihan tämä. Kuvat näyttää aika hauskalta kun filmissä hammastuksen päälläkin on kuvaa.


Entisiä, jo myytyjä autoja:

TAJtakaa
Hyväkoppainen Mk1 Escort löysi arvostavan uuden kodin englannista. Tämä ehti olla 4 vuotta 2013-2017 omassa tallissa ja liian vähällä käytöllä. Pari kesää nautittiin alkuperäisen 1100 Kentin voimavaroista ennen kuin uskottiin että ei autoa sellaisena tule käytettyä. 1600 Kentti Mexicon tyyliin korvasi vakion 1100 voimapesän. Jarrut päivitettiin levyihin edessä ja takana isompiin rumpuihin samoin paremman mallin Escortista. Vaikka auton ainoat muutokset on saman ikäisestä Mk1 Escortista ei auto silti kelvannut museokilpiin. Se sinetöi tämän helmen menon myyntiin. Britti oli myönteisesti yllättynyt kun näki auton. Escort jatkaa seikkailujaan Cornwallin rannikolla. 

91165kukkaiskuva91165cirka200091165Puhalluksesta
Valkoinen 911 -65 ehti olla perheessä liki 25 vuotta. Se ostettiin jenkeistä 1990 ja lähti saksaan vuonna 2014. Auto oli hyvin säilynyt ja se museorekisteröitiin -95 paikkeilla ja vasta sen jälkeen otettiin entisöintiin. Voitti Concours kisan Turussa -98.

 FordCortinaFarkkuCortinaAsFound
Rouhean patinoitunut Mk2 Cortina GT replika farkku ei koskaan saanut ymmärrystä perheen naisväeltä. 1600 Kent johon laitettiin uusi Weber 32/36 DGV. Tämä oli meillä 2011-2013. Vanteina 7x13 ET0. Tullessaan oli nipussa ja ontuvasti käyntikuntoinen mutta jarruton ja yleisen huomion tarpeessa.

MGBkeulaMGBroadsterMGBohjaamoMGBBeatles
MGB -64 on urheiluauton perikuva eikä syyttä. Vuodet 2010-2013. Tehoa siinä ei ihmeellisesti ole, vaan kyse on ajofiiliksistä. Tällä kun päästelee pikkuteitä niin 70kmh tuntuu kovalta vauhdilta. Myönteisellä tavalla. FMI seosmittarin avulla saatiin tupla SU-kaasarit kohtuullisen mukaviin säätöihin.

escoProjekti
2013 nostettiin kädet pystyyn ja hukattiin tämä kohtuullisen hyvä aihio. Tästä oli tarkoitus lähteä tekemään ratahenkistä katulelua, mutta peltisepän tarjous järkytti. Ostin valmiimman, joka ei loppujen lopuksi ollut yhtään sen helpompi tai halvempi. 

Manta 2010 12mantassa7x13ET0
Manta A oli ajossa 2010-2012. Tähän ei tehty mitään isompaa. Ostettiin siistinä mutta käyntivaivaisena Turusta. Uusi DGV kiinni, niin käyntimurheet hävisi. Simonsin putkisto alle teki hyvää äänille, kunhan sen järkyttävän ulostulon vaihtoi siistimpään. 7x13 ET0 mahtui eteen helpolla, mutta takana oli ahtaampaa. Ottaa ulkosivulta rengas kiinni loksun sisäpintaan jos lastaa neljän hengen kuormalle.

vwavokupla 2006 2010VW1302cab
Kupla cabriolet oli käytössä vuosina 2006-2010.

EscortOnIce
Ei oma peli, mutta kiva kokemus päästä testaamaan F-ryhmän Escorttia jäällä. 1600 Kentin koneen vääntö oli uskomattoman hyvä. Tämä keikka sinetöi haaveen saada pulleakoppainen ykkösesco kadulle. 

vwjunispritsenpritsenohjaamopritsen
VW junakeula Pritsenwagen oli kevyt projekti josta ei haluttu tehdä liian hienoa. Kolhuista säästettiin lähes kaikki sekä maalipinta tehtiin tarkoituksella mattana. Tämä oli meillä vuosina 2007-2009.

tiukkavastaohjaus
Tiukka vastaohjaus... spinnaa

vw55 2006 2007VWjakattoteline
VW ovaali, muistaakseni -55 oli meillä vuodet 2006-2007. Tämä ei alkanut puhuttelemaan vaikka nätti kattoteline löytyikin.

Golf 2002 2008GolfNorjassaGolfinPesua
VW Golf Mk1 Gti Cabrio 2002-2008.

VWkleinbusProjekti2007projektinpesua
2007 kuvattu bussi josta ei sittenkään uskallettu lähteä kunnostamaan. Jatkoi eteenpäin projektina. Tänä päivänä tällainenkin olisi houkutteleva aihio.

harrikkajairene
Moottoripyörien aika on vasta tulossa. Joku satunnainen vuokralaite on pitänyt yllä tuntumaa.

VWKirppukirpputakaakirppuKatolla
VW rantakirppu. Täysin järjetön ja hauska peli. Auton etupää väpättää omaan tahtiinsa ja taka-akselisto elää omaa elämäänsä. Tällä ajettiin 2004-2006. Jos tämän olisi saanut museokilpiin se olisi tallella edelleen. Oli mielestäni harvinaisen kivasti tehty aikakauden palikoilla. Seuraava omistaja rakensikin sen sitten taas täysin eri tyyliin uusiksi, eli tänä päivänä auto on aivan eri näköinen.

kadettCoupe
Pikkukoneisen Kiemen Coupen kohdalla on aika jo kullannut kaikki muistot. Tämä oli ajossa meillä vuosina 2001-2003. Tällä autolla olen viimeksi saanut sakot ylinopeudesta. Ehkä A Coupe vielä joskus.

911histRalliIreneAlastarolla911historic1000lakesrally
911 -65 josta rakennettiin historic ralliauto 90-luvun lopulla. Tässä koneessa näyttää olevan tuplavoitelu nokille. Ikäluokka F vaati Solexin kaasarit ja niiden kanssa sai hiukan hakea ennen kuin saatiin hyvä. Päädyttiin tekemään kokonaan omat seosputket ym pientä. Itse ei tällä soralla kisattu, mutta Irene ajoi tällä rataa. Huoltokuva historic 1000 Lakes 1996.

img031911jabuick
Buick piilofarkku oli käyttöpelinä kahden Volvo farkun välissä. Buick oli upea laite ajella. Tämä taisi olla uusinpana meille koskaan hankittu auto kun oli ostettaessa alle 10 vuoden ikäinen. Aivan liikaa sähkövarusteita joiden ylläpidossa epätoivoinen tehtävä. Muuten pelkkää hyvää muistikuvaa tästä. Vaikkei 5.0 bensakasi jaksanutkaan kiskoa traileria perässä yhtä iloisesti kuin tätä edeltänyt viilattu 145 Volvo.

911austinjafalconahvenistolla911jafalcon911kone
Historic luokkaan radalle rakennuttu Porsche 911. Tällä kisattiin 90-luvun puolivälin paikkeilla.

OsiOsi20mTSOsinOhjaamoOsiNorjassaOsiNorjassa2OsiKokoontuminenOsiOstopaikassa
Osi 20m TS. Italialaisen koripajan Fordin V-6 tekniikalle tekemä luomus 60-luvun lopulta. Ei mitenkään urheilullinen, mutta erikoinen isokokoinen GT-auto joka rekisteröitiin suomeen 1994. Tällä matkailtiin mm Norjassa -97. Tämä ostettiin italiasta 90-luvulla ja kun tulevien peltitöiden määrä kirkastui, myytiin norjaan entisöitäväksi noin 10 vuoden omistuksen jälkeen. Osi kokoontumisajojen kuva Norjasta.  Alimmassa kuvassa Osi italiassa päivää ennen ostoa liikkeen esittelykorokkeella. Tämän kohdalla heitettiin ympäri. "Mikä toi oli ?"

kuplacabraato
Volkkareita ehti myös osua kohdalla monenlaisia. Tämä helmi tarttui pyydykseen jossain 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa.

KippariKapitanPaikkamaalissaKapitanVaraosaauto
80-luvulla jenkit oli ulottumattomissa ja Opel Kapitan antoi ison auton tunnelmaa. Kapitan oli perheessä 1982-1992. Tämä "tarvitsi" 2 varaosaautoa, vaikkei ollut edes huono. Tämän kanssa tehtiin kaksi hääkeikkaa ja vain toisella auto sammui tien varteen.

TiinajaKBC
Citroen Dyane, eli Tiina oli toimiessaan oikeasti kiva laite. Kunhan ei tule herkästi merikipeäksi. 80-luvun puoliväliä ?

mgmaileri
MG Maileri taitaa kuvassa olla ilman konetta. Taisi tulla ostettaessa konevikaisena. Tällä kierrettiin briteissä kesälomakierrosta 80-luvulla. Tässä on hydrolastic, eli brittiläinen nestejousitus ja täytyy sanoa että se oli yllättävän mukava ajaa. No, ainakin Mineihin verrattuna. Ensimmäisessä MG:ssä oli sama valkoinen päältä, punainen sisältä väriyhdistelmä kuin nykyisessäkin. Tässä oli lisäksi jalopuukojelauta jota nykyisessä ei ole. Tässä autossa oli paljon asioita kohdallaan, ja hiukan jäi tämän hukkaaminen alkavien ruosteiden takia harmittamaan.

MiniAFS84Minit ja Honda 1981
1981 oli ensimmäinen vuosi ajokortin ja 80-lätkän kanssa. Pihalla oli silloin nämä lelut, ja vuotta myöhemmin Mini AFS-84 oli saanut uuden maalin ja paljon spoileria ja levikettä päälleen. Siihen menikin levyseppähitsarin apulaisen koko kesän tienestit. Custom-Auto Turku oli vauhtiputka jossa aikaa ja rahaa kului silloin. Minin konehuoneessa oli brittilippu maalattuna luukun sisäpintaan. Tekniikkana muutaman vuoden päästä 1275, tupla SU:t, ja levyjarrut. Tämä oli ensimmäinen oikea harrasteautoni. Tämän auton levyjarrujen etsimisestä Free Technisin tarina oikeastaan alkoi. Minissä soi Queenin Another Bites the Dust.

Listalta puuttuu vielä muutamia laitteita. Niitä lisätään kun dioja saadaan skannattua. Ainakin se ensimmäinen 4-pyöräinen, mikroauto 70-luvulta.

VWbussiWekotin
Irenen perheellä oli 70-luvulla autona VW nimeltä Wekotin.

ChevySummer65
Tässä Mika poseeraa perheen -49 Chevyn loksulla kesällä 1965.

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P. 0400-911356 klo 10-12.
Paras puhelinaika klo 10-12
Puhelin on kiinni vapaapäivinä.

Kivijalkamyymälä on avoinna
vain pyydettäessä. 
Iltapäivisin ja iltaisin
Sovitaan aikataulut. Tervetuloa!

Free Technics Oy
Käyntiosoite: Vihnetie 2
Postiosoite: Jussinpellontie 2
20780 Kaarina, Finland

Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
P: 0400-911356 klo 10-12
(Poistunut: 02-2432781)
Tili FI8457108320035523