Kaasutinlaskin
Kaasutinlaskuri tuplakaasareiden ja niiden kurkkujen ja pääsuuttimien koon valintaan. Laskimen avulla päästään jo etukäteen oikeille jäljille kaasareiden mitoituksesta moottoriin. Toimii ainoastaan silloin kun on yksi kaasuläppä yhtä sylinteriä kohti. Kaavaa ei voi hyödyntää jos läppien määrä ei täsmää, esim neloskoneessa 1 kpl 2-kurkkuinen.
Anna koneen tilavuus kuutiosentteinä, esim 2000. Kierrosluvuksi anna se luku jolle haluat saada parhaimmat tehot osumaan. Kisakoneelle joka hetkellisesti voi kiertää 9500 mutta vaihtopiste on 8500, lasketaan 8500 mukaan. Jos oikeassa elämässä käytät katukonetta eniten 3000-5000 alueella mutta lasket 7000 kierroksen mukaan hukkaat tehoja ja vääntöjä siellä oleellisella alueella. Laske suoraan sen mukaan mitä ominaisuuksia moottorilta haluat. Esim katukone jossa punaviiva 6500 ja useimmiten käytetään 5000 asti, kannattaa laskea 5000 kierroksen mukaan. Jos haluat maksimoida vääntöä etkä tehoa, aseta kierrokset siihen mihin haluat parhaimman voiman osuvan. Kone kiertää kyllä useamman tuhannen tuon ylikin, mutta on maukkaimmillaan siinä kohtaa minkä valitset. Monet aikuiseen makuun osuvat isot katukoneet tehdään massiivisella väännöllä juuri näin tarkoituksella alimitoitetuilla, siis vääntömitoitetuilla tuplilla. Silloin tarvitaan myös pakopuoli samaa sarjaa. Ohutta primääriä ja pitkää putkea eikä mitään XL kisasarjaa. Aiemmin on yleensä kisakoneiden tyyliin tuijotettu vain huipputehon kierroksia, mutta katukoneet liikkuu usein mukavimmin väännöllä.
Lopullinen kurkun koko löytyy yleensä testaamalla +-2mm laskimen ehdotuksesta. Laskin ei oivalla pyöristää kokoja lähimpään olemassa olevaan runkoon, vaan esim ilmoitetun 42 rungon kanssa pitää itse valita päätyykö 40 vai 45 runkoon. Kurkun kokokin ohjaa rungon valintaa. 36 kurkku on aina parempi 45 rungossa, kuin 40 rungossa, ja 32 kurkku on aina parempi 40 rungossa. 34mm sopii kumpaan vaan. Samoin pääsuuttimen koko on suositus testien aloitukseen. Lopullinen koko löytyy usein +-10 suosituksesta. Laskin on optimoitu katuautoille sopivaksi. Saman koneenkin voi säätää usealla eri tavalla. Tämä ei ole ainoa mahdollinen totuus, vaan pelkästään yksi lähtökohta jolla tietää pääsevänsä kohtuullisen helpolla käyttökelpoiseen lopputulokseen.